Saturday, November 3, 2012

OH MY tajwid ..

Bismillahirrahmanirrahim..

hurm ..
teringat saya suatu kisah di mana saya dirotan oleh ibu ana kerna pernah suatu tika semasa saya dalam darjah 1 atau dua . Saya tak pergi mengaji al-quran sebab main . Bila ibu saya balik rumah, ibu rotan saya.Badan saya habis berbekas dengan pukulan rotan si ibu . Saya pun dipaksa pergi jugak walau dalam keadaan menangis, berbekas badan saya dengan rotan pergi mengaji ....

Hurm ...
nak cakapnya .
mujurlah ibu  ambil serius akan ilmu al-quran saya .
kalau tak .
mesti saya x boleh membaca al-quran harini .

alhamdulillah, dibukakan hati untuk quran .
jangan risau ibu.
ada pahala untuk ibu ayah dengan al-quran yang dibaca oleh anakmu..
dengan izin Allah .

 jadi , di sini nak sentuh berkenaan tajwid:

Imam Ibnu Jazari pula menyatakan dalam kitab puisinya (Muqaddimah) telah berkata:-
 
والاخذ بالتجويد ختم لازم
من لم يجود القرءان ءاثم
لأنه به الاله أنزلا
وهكذا منه الينا وصلا
وهو أيضا حلية التلاوة
وزينة الأداء والقراءة
Ertinya:
Mengamalkan tajwid itu suatu kewajipan

 
Oleh kerana mengamalkan ilmu tajwid adalah satu kewajipan, maka dapatlah disimpulkan bahawa mempelajarinya juga merupakan satu kewajipan demi menyempurnakan tuntutan Allah Taala.
 
 
  Nabi Muhammad s.a.w. telah pun bersabda: 
 
من قرأ القرءان فأعرب في قرأته كان له بكل حرف عشرون حسنة ،
  ومن قرأ بغير اعراب كان له بكل حرف عشر حسنا ت
 
Maksudnya:
Sesiapa yang membaca al-Quran menurut lidah yang terang (fasih) ia memperolehi 20 ganjaran kebajikan dengan setiap huruf yang dibacanya, dan sesiapa yang membaca al-Quran dengan sebutan bukan arab adalah ia memperolehi 10 ganjaran kebajikan dengan setiap huruf yang dibaca.
 

خيركم من تعلم القرءان وعلمه
Maksudnya:
Sebaik-baik kamu adalah orang yang belajar Quran dan mengajarnya. (Sahih Bukhari)
 

No comments:

Post a Comment

Family

Family
cousin, ibu saudara, adik dan abang.

Mum n Dad ..

Mum n Dad ..
Hanya Dia yang Tahu betapa sayangnya saya pada mereka ^_^

Usrati Jannati.

Usrati Jannati.
Pemangkin kekuatan diri..