Thursday, March 22, 2012

Muhasabah Persediaan menuju akhirat..



Bismillahirrahmanirrahim...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

bersyukur ke hadrat Ilahi kerana pada hari ini Allah telah memberi kita peluang untuk menikmati segala nikmatnya di atas muka bumi ini...


Hati tergerak untuk menulis bila mana mendengarkan lagu sayu, "debu-debu dosa' by hijjaz.....

pertamanya, aku lakarkan kalam , sejurus sidang pembaca yang dirahmati Allah turut melfazkannya..
"Ampunkan aku, Ya Allah".....
"Ampunkan kami, Ya Allah".......
terlalu banyak dosa kami...
sedang Engkau sahaja yang mengetahui..
betapa banyaknya dosa kami...
dosa yang menggunung,
tidak sempat untuk kami hapuskan dengan zikir kami, taubat kami,
datang pula dosa2 lain yang hinggap ke dalam hati nurani kami..

Ya Allah,
kami banyak mengingati dunia sebagai tempat penujuan kami, masa depan kami,
sedang akhirat itulah tempat kembali kami, masa depan kami,
tersadung kami dalam memburu dunia..
terlupa akhirat kami tertinggal di merata...

Ya Allah,
dunia ini tidak kekal abadi,
sedang dunia mengajar kami bagaimana untuk hidup di alam hakiki,
hakikat kami sedang membawa dunia kami menuju dunia yang satu lagi (ukhrawi)
terkadang kami tersalah memilih jalan kami...
pesona dunia, keindahan , kemewahan serta keselesaan melupakan kami kpd pertemuan kami denganMu wahai Yang Hakiki,
bila mana kami berdoa,
kami banyak meminta untuk masa depan dunia kami,
sedang kami terlupa untuk meminta yang terbaik di pertemuan kita (hamba & Tuhan) nanti..


aku hambaMU yang terkadang alpa akan hari pertemuanku denganMu,
namun aku tidak mahu membiarkan diriku terus menerus melupakan hari pertemuanku denganMU..
.............................................................................................................
Allah,
pastinya aku akan kembali di sisiMu nanti,
berikan aku waktu lagi untuk aku berusaha mencantikkan persembahanku menghadapMU,
............................................................................................................
kerdilnya aku merasakan aku masih jauh dari merasakan nikmat syurgaMu,
sedang aku mampu membayangkan keperitan azab nerakaMU,
............................................................................................................


Aku memiliki insan yang aku kasihi.
mereka adalah ibu dan ayah,
sahabat-sahabat,
srta saudara2 seaqidah...
jangan kau biarkan ada di antara kami yang tercicir dari jalanMu,
bawalah kami bersama-sama bertemuMu dalam keindahan,
jangan kau biarkan ada di antara kami tercicir dari syurgaMu,
sesungguhnya kami tidak sanggup untuk merasai api nerakaMu,

akhirat itu sedang menanti kita semua...
dunia kita jalani seperti biasa..
namun jangan biarkan dunia kita hiasi dengan perkara yang sia-sia...
dijadikan dunia untuk pengabdian menuju akhirat..
seperti jambatan yang menghubungkan kita dengan sebuah mahligai bahagia..
andai kita tidak bercita-cita untuk menuju smpai ke akhirnya...
dan andainya kita merosakkan jambatan itu...
akan terjatuhlah kita secara tidak sedar  dari jambatan tersebut (neraka)....


buat sahabat-sahabat yang aku kasihi kerana Allah...
sebelum akhirat...
marilah kita membuat persiapan..
persiapan untuk menghadapNya...
isilah dunia dengan beribadat kepadaNya..
moga di akhirnya kita bertemu bahagia..
bahagia yang tidak pernah malap,
dan tidak pernah berhenti walau seketika..

nikmat dunia terlalu jauh andai hendak dibandingkan dengan nikmat akhirat...

wallahualam..

asyiqtomatim.com

No comments:

Post a Comment

Family

Family
cousin, ibu saudara, adik dan abang.

Mum n Dad ..

Mum n Dad ..
Hanya Dia yang Tahu betapa sayangnya saya pada mereka ^_^

Usrati Jannati.

Usrati Jannati.
Pemangkin kekuatan diri..