Saturday, June 1, 2013

Cerpen : Aku tidak buta!



Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.” (Surah Al-Imran: 185)


Bayang syurga neraka bermain di minda, tak tercapai dek akal bagaimana rupanya. Jannah menitiskan air mata apabila mendengarkan ayat Allah yang mengisahkan tentang bayangan kehidupan di syurga dan neraka Allah S.W.T.


Allah ....
Hidup dan matiku adalah urusanMu  ...
Aku pohon redha dan maghfirahMu....
Gugurkanlan dosa-dosaku Ya Allah...


Mengadu Jannah di hadapan Yang Maha Esa. Wajah yang putih berseri menjadi kemerah-merahan. Terasa puas , insaf, lega apabila dapat meluah, mengaduh, merintih di sisi Yang Esa. Ajaibnya perasaan ini! Manisnya saat ini! Dengan aduan yang telah dibisikkan, hati yang bergelora, qalbi yang berdosa , hati yang mati terasa bagai hidup kembali menyisihkan karat-karat jahiliyah yang lama, jua menjadi catalyst baru sang hamba yang begitu kerdil menyucikan hati sebulatnya kepada Allah Azza wajalla.


Jannah. Jannah. Bisik Wardah dalam hati. Bimbang melihat keadaan Jannah yang begitu lama sujud menghadap Allah s.w.t. Lega hatinya apabila melihat Jannah masih bernyawa. Khuatir Wardah. Jannah kerap sesak nafas. Cuaca pula agak dingin.


“Wardah. Tolong capaikan Jannah biji tasbih. “ Pinta Jannah.
“Nah!”. Dipegangnya jemari Jannah , dihulurkan tasbih. Kagum Wardah pada Jannah. Walaupun dirinya tidak sempurna seperti orang lain, namun cintanya dan keikhlasannya pada Allah tidak berbelah bagi.

******************************************************************************************************


“JANNAH, tulis apa tu? Tulis puisi ke? Hurmmm. Wardah nak juga tahu bagaimana Jannah menulis? “ Tanya Wardah agak kehairanan.


“Jannah bukannya tak pernah melihat. 20 tahun Allah anugerahkan kedua biji mata yang bisa melihat keindahanNya. Jadi, tak hairan kalau Jannah boleh menulis. “ balas Jannah dengan menguntumkan senyuman yang begitu menenangkan.

Allah .
KepadaMu tempat aku bergantung.
Kini, aku belajar bagaimana untuk meletakkan pergantungan yang tinggi padaMu.
Ikhlaskan aku menerima ujian dariMu.


Kertas yang ditulisnya berterbangan dan hinggap di kain sutera wardah. Dibacanya Wardah. Mengalir air matanya.


Sukar aku temukan sahabat yang sehebatmu, Jannah. Begitu mulia dirimu melakukan pemindahan organ mata hanya untuk sahabat yang kamu cintai. 20 tahun hidupmu bisa melihat, namun hanya kerana cintamu itu, sanggup dirimu berkorban! Bisik hati Wardah.


“Wardah, bagaimana kehidupan  Aliya tika selepas pemindahan mata itu?”. Tiba-tiba Jannah bertanya.


“Jannah, Aliya dah banyak berubah semasa hidupnya. Namun, takdir Allah pula mengambilnya di sisi. Jannah tak tahu Aliya dan tak ada?” Tanya Wardah kembali.


“Innalillahi wainna ilahi rojiun..........” Lafaz Jannah.  Air matanya menitis. Lidah membisu.
Terasa ingin menjerit. Tapi, dipujuk akan dirinya. Ya! Allah itu Maha Tinggi! Maha Kuasa! Usah kecewa dengan taqdir Allah. Setiap sesuatu yang berlaku adalah dari Allah. Allah berhak memberi dan mengambil hakNya kembali.


“Wardah, Allah menguji benar keikhlasan hambaNya, benar? Allah sangat-sangat menguji Jannah,Wardah.. Mengapa harus jadi begini dan begini. Namun, sebagai seorang hamba, Jannah tak harus persoalkan. Setiap yang diciptakan itu adalah milik Allah. Milik Allah. Bukan milik Jannah. Oleh itu, Allah berhak mengambilnya. Jannah tak harus persoalkannya , kan Wardah?”  kata Jannah pada Wardah sambil menitiskan air mata.


“Benar, Jannah. Aliya milik Allah. Mata Jannah juga milik Allah. Nyawa manusia itu milik Allah. Allah sangat berkuasa, Jannah. Jannah harus kuat dengan ujian Jannah. Jannah tak boleh patah semangat. Mungkin Allah terlalu sayang kepada Jannah. Allah nak jaga Jannah. Jannah lebih terpelihara dari Wardah dan daripada manusia lain. Lebih terpelihara daripada melihat perkara-perkara maksiat yang ada atas dunia kini. Walaupun mata Jannah tak dapat melihat, tapi hati jannah sentiasa dapat melihat Allah. Sahabatku, sayang. Usah berduka”.... pujuk Wardah. Digenggam tangan Jannah erat-erat. Dipeluknya dengan perasaan kasih sayang yang begitu mendalam terhadap rakannya itu.



Janganlah dikau tergoda wahai manusia
Jangan pula engkau merasa bangga dengan dosa
Dunia yang kau agungkan akan musnah sekelip mata
Beringatlah bahawa kehidupan dunia hanya sementara
Pandangan mata yang tidak terjaga
Membawa bahana di alam sana
Manusia oh manusia kerana pandangan mata yang tidak terjaga
Engkau ditimpa seksa kerana dosa yang kau laksana


NUKILAN: JANNAH
1 JUN 2013


Ya Allah. Mungkin selama aku hidup, aku kurang mensyukuri nikmatMu. Dulu, aku bisa melihat, namun setiap perkara yang indah kulihat, tiada pernah aku menutur lafaz, “Alhamdulillah, segala pujian bagiMu, Allah.” Aku redha Ya Allah dengan ujianMu. Benar aku tidak lagi dapat melihat. Ku rasa gelap. Hitam pekat, Namun, aku sangat berharap hatiku masih bisa melihat dirimu, Ya Allah. Hatiku terang dengan suluhan hidayahMu. Hatiku bersinar dengan kerinduan hidup bersamaMu. Suluhan mataku tidak lagi tertumpu pada dunia, inilah peluangku untuk menumpukan mata hatiku ini padaMu.................


Cinta tidak akan mengkhianati
Kerana cinta itu begitu indah
Hadirnya cinta merawat rasa gundah
Tanpa cinta hidup tiada arah
Cinta bukan hanya di mata
Tapi cinta itulah apa yang hadir di dalam jiwa 

~Cintai Allah dan Rasulullah~


-          SEKIAN-

asyiqazhadmengambilsedikitnikmatdariNya.

Hadiah yang begitu daif buat saudari. 
moga penghijrahan saudari membawa saudari ke syurga yang tiada taranya.





1 comment:

  1. Alhamdulillah...terima kasih sahabat,,
    semoga kita sama2 di sana nanti..

    ReplyDelete

Family

Family
cousin, ibu saudara, adik dan abang.

Mum n Dad ..

Mum n Dad ..
Hanya Dia yang Tahu betapa sayangnya saya pada mereka ^_^

Usrati Jannati.

Usrati Jannati.
Pemangkin kekuatan diri..