Wednesday, February 20, 2013

CERPEN: ADAKAH BENAR DIA UNTUKKU?



"Adakah ini dinamakan cinta ...
adakah aku telah jatuh cinta ....
Ya Allah, cinta apakah ini ......
adakah ini cinta yang benar-benar dariMu ...."


Asrar berbisik sendirian. Lalu ditadahkan tangannya memohon doa daripada Allah.


" Ya Allah, kalau benar dia itu taqdirku, maka engkau peliharalah cintaku ini. Jangan biarkan aku mencintainya kerana nafsu, peliharalah aku daripada tipu daya iblis yang menyesatkan aku ..."

Seusai dia berdoa di sisi Allah s.w.t, dia mencoretkan kalam pada diarinya.

13 Februari 1990

Ya Allah .......................
mungkinkah aku telah jatuh hati kepada seorang yang bernama lelaki ...
benarkah ini ............................... ? ? ?


"Asrar, mari makan. " gesa ibu yang tiba-tiba masuk ke biliknya tanpa mengetuk pintu.


" Mari ......" balas Asrar ringkas.


"Asrar, makan. Jangan sampai tak habis lagi. Nanti tak dapat suami soleh .. " usik ibunya.


"Ibu, janganlah doa macam tu. Asrar nak suami soleh...."
balas Asrar dengan nada manja.


" Kalau nak jadi soleh, kena makan sampai habis! " usik ibu kembali.


" Ibu, itu hanyalah usikan bagi masyarakat kita. Kalau budaya Islam, tak kata macam itu. Kalau budaya Islam, makan sampai habis supaya tak membazir. Membazir itu amalan syaitan."
jawab Asrar.


Ibunya tersenyum mendengarkan bicara anaknya itu.
"Ibu tahu ...baguslah kalau anak ibu tahu... Asrar, ibu nak tanya ...." soal ibu.


"Tanya apa, ibu ..." jawab Asrar gementar.


"Asrar ada sukakan mana- mana lelaki ke? " soal ibu dengan pertanyaan yang sungguh berani.

"Mana ada . Ibu ni ...." balas Asrar.

" Ibu dah jumpa lelaki berkenaan. Abdullah namanya. Dia beritahu ibu dia akan datang membawa lamaran. kata ibu.


" Errrrrrr ................" terdiam sepi. Terkejut! Dalam hati rasa nak meraung.

Ya Allah...
Ya Allah ...
Ya Allah ...
bagaimana ini boleh berlaku ?
aku hanya pernah bersua dengannya sekali.
Waktu hujan. Ya! Seorang lelaki datang lalu meninggalkan payung. Kemudian, terus berlalu pergi.
Diakah yang bermain-main dalam fikiranku.
Abdullah ?


19 september 1990

Dialah lelaki yang pertama kulihat dalam hujan.
Dia terlihat keadaanku tika itu, aku dalam kebasahan sambil memegang seorang bayi kecil, Anas anak murobbiku.
Aku kehairanan.
Dia datang kepadaku menghulurkan payung hijau.
Kemudian, dia berlalu tanpa kata.
Aku melihat dia berlari-lari menjauhiku.
Aku terharu lalu hadir rasa cinta dalam hatiku.
Ya! Cinta!
Cinta pada pandang pertama.
Dia yang aku sebutkan di dalam doa istikharahku.
Semakin hari semakin aku buntu.
Tarikh 10 Julai,
Allah telah menemukan aku jawapan.
Dia Abdullah bin Abdullah telah sah cinta pertama dan terakhirku.


"Pesananku buat anak-anak umi. Jagalah hatimu supaya tidak dimainkan oleh tipu daya iblis dan syaitan. Hakikat cinta itu adalah cinta yang berlandaskan cinta Nur Muhammad. Seandainya cinta kita berlandaskan nafsu, maka itu hanyalah mainan cinta palsu."
Bicara Asrar dalam perkongsian bulatan gembira bersama keluarga yang turut dihadiri oleh zaujnya tercinta.

-sekian-
-tamat-
-asyiq azhad

No comments:

Post a Comment

Family

Family
cousin, ibu saudara, adik dan abang.

Mum n Dad ..

Mum n Dad ..
Hanya Dia yang Tahu betapa sayangnya saya pada mereka ^_^

Usrati Jannati.

Usrati Jannati.
Pemangkin kekuatan diri..