Tuesday, February 5, 2013

Banyak cakap !


Malam muhasabah untuk diriku yang hina .

Aku tiba - tiba berfikir .

Ya Allah, kalaulah aku banyak berkata ..
dan setiap kata - kataku adalah dusta .....
bagaimana ..?
apa yang aku kata .
tak sama dengan apa yang ada di hati.


.............................................................................................

Ya Allah, kalaulah ucapan aku bisa menghumbankan aku banyak ke neraka
maka, kau bantulah aku dari memperbanyakkan ucapan, 
malah, bantulah aku untuk melebihkan perbuatan daripada  perkataan.....

Ya Allah, 
andai selama ini aku banyak khilaf dalam perkataan - perkataan yang aku sampaikan
maka kau maafkanlah aku
sungguh terkadang aku sendiri tidak sedar akannya


Kalau terlalu banyak berkata , risau .....
takut perkataan itu ada unsur dusta 
takut perkataan itu ada unsur yang membuatkan orang lain terluka
takut perkataan itu ada unsur ujub dan riyak yang tersembunyi di hati ..
takut perkataan itu ada unsur lagho , bawa kepada kelalaian.........


 Ya Allah, aku nak elak dari  banyak berkata.
 Tp aku nak bulid diri untuk memperbanyak amalan yang tak seberapa ..

Bole jadi, orang yang senyap, banyak ilmunya, lebih warak, terukir keperibadian yang tersembunyi cantik akhlak di sebaliknya, 
boleh jadi, orang ini juga lebih banyak amalannya daripada kita yang bercakap begitu dan begini.

manusia yang bagus dalam ucapan, belum tentu hebat dalam amalan ..
dan hakikat, orang yang hebat amalan biasanya yang benar2 soleh, tak kan banyak ucapan dan perkataannya. Ringkas! padat. tapi sampai!

Rasulullah s.a.w .............
qudwah ! seperti itu. Ucapan nabi tak panjang berjela, ringkas tapi bermakna!

peace. KESOK hati sendiri tak ape.

Teringat dekat sahabat - sahabat yang begini sifat mereka. 
Cantik, indah, kan ?

tersenyum hamba.
bermakna.
betapa kurangnya diri ini. kalau nak ditandingkan dengan mereka,
hamba terasa jauh dan ketinggalan.
berada dalam kalangan mereka, terasa rendah diri .
Malu tak terkata ~

tapi. saya nak bentuk diri saya daripada akhlak yang mereka tunjukkan pada saya ;)

...............................................................................................

wallahualam.
salam perjuangan.

No comments:

Post a Comment

Family

Family
cousin, ibu saudara, adik dan abang.

Mum n Dad ..

Mum n Dad ..
Hanya Dia yang Tahu betapa sayangnya saya pada mereka ^_^

Usrati Jannati.

Usrati Jannati.
Pemangkin kekuatan diri..