Sunday, January 6, 2013

Alhamdulillah. rasa syukur .

rasa macam ada suatu perasaan mahabbah yang ajaib.

seperti biasa pulang dari maktab, singgah ke cabang 3 cari makanan untuk isi perut .

Hajat di hati nak beli nasi di kedai A, tapi memandangkan kedai B xde orang, hambe pun meluru ke kedai B. "Siannya, kedai sebelah penuh dengan orang, kedai ni x ada orang ...".


singgah pula membeli keropok lekor. Hajat di hati nak beli RM 1, tapi tak sampai hati. Beli RM 2, tahu doh mesti tak habis kalau beli RM 2. cuma kesian tengok mak cik. Nak beli banyak lagi membazir.

Tiba - tiba mak cik tu bersuara 

"Nak, dah lama tak pergi masjid?"

Hamba tercengang sekejap. "Masjid mana mak cik?"

"As-salam ..."

ohh.. saya dah lama cuti tak pergi ..

Masih hairan. Hambe pun amati wajah mak cik ni. Eh betul betul tak cam . Mungkin hambe pun jenis tak tengok ore sangat kot. x kenal .

Tapi mak cik ni buleh ingatke hambe. Ingat motor hamba. Hambe tak pernah tegur mak cik ni pun sebelum ni. Mungkin hambe tak perasan kot.

Tapi hati hambe 'terasa' dengan teguran mak cik tu ...

As-salam? ya. hambe rindu. tapi hamba lama sangat bercuti. dan memandangkan masjid di maktab hambe pun dah aktif in sya Allah dengan pengisian.. tengoklah yang mana hati ini didorong untuk pergi. selagi ada kudrat, in sya Allah ....

tak sangka mak cik ingat kat saya. saya selalu tak kenal oghe,  x kisah oghe, tapi  jemaah di sana kenal ke oghe. ingat ke oghe.

rasa gembira. tapi tulah hamba kena ingat oghe pah nie. asyik tak kenal oghe aje. harap oghe kenal kito sajo..hambe kena alert sikit.

kak jannah yang accident haritu oghe tak ingat. walhal kak jannah tu pernah sekali jadi keluarga hemba dalam lajnah usrah dan kepimpinan dulu. Ya Allah, hamba buleh tak kenal/ tak ingat...hurmm ginilah . baru start rasa sedih bila tahu yang kak jannah tu kakak oghe hop penah satu pasukan dulu.

tapi hamba tabik mak cik2 ni...

Hamba teringat ke Rasulullah. Bila sahabat dia 2/3 hari tak datang masjid, mesti Baginda akan bertanya, di mana si pulan si pulan ini ...

Mungkin itulah yang ada pada jemaah mak cik 2 di as-salam...
walaupun tak erat, tapi Allah anugerah rasa mahabbah secara tak sedar antara kami.

cukuplah sekadar, senyum, salam, dan tanya khabar. cukup menenangkan hati.
mengingatkan jiwa pada kedua orang tua hambe yang jauh di pontian sana.

in sya Allah. rasa pabila memandang wajah ibu bapa, maka di hati akan terasa tenang. begitu jugak mungkin bule lihat di sana.. in sya Allah, kalau hambe masih ade kudrat ....

 selagi hambe ada kudrat. ada waktu. hamba akan cuba menggembleng tenaga, dan mengerat hubungan yanga ada. Berkasih sayang dengan sahabat sahabat semua. In sya Allah. hamba tak kan letih berdamping dgn sahabat sebab sahabat2lah yg banyak menjadi pemangkin kepada hambe dalam memotivasikan kehidupan hambe selama ini.  

In sya Allah. one day, bila hamba hilang kudrat, hilang upaya, bangkitkanlah hamba , jangan pula meninggalkan hamba. jangan berpaling dari kelemahan yg ada pada diri hamba.

wallahualam.

p/s : hamba berjalan pulang dengan motor kriss CCJ hambe. Waktu itu hampir azan maghrib. DI masjid xada oghe sangat yang dah datang. tapi hamba rasa sebak dan kagum melihat seorang hamba ni. Dia datang awal ke masjid dengan kerusi roda.  tak ada siapa yang menolak atau memandunya. dia sendiri menolak kerusi rodanya untuk datang ke masjid. subhanallah.

Manusia yang ada kudrat. sempurna belum tentu nak melangkahkan kakinya ke masjid. tapi hamba ini yang begitu istimewa mempunyai semangat yang tinggi untuk mengimarahkan rumah Allah dan semangat untuk menghadiri majlis ilmu.

hamba kagum . mungkin hamba juga tak boleh menjadi sepertinya. tapi hamba sangat kagum dengannya. moga Allah memberimu kebahagiaan di sana.






No comments:

Post a Comment

Family

Family
cousin, ibu saudara, adik dan abang.

Mum n Dad ..

Mum n Dad ..
Hanya Dia yang Tahu betapa sayangnya saya pada mereka ^_^

Usrati Jannati.

Usrati Jannati.
Pemangkin kekuatan diri..