Monday, October 8, 2012

Puisi cinta buat daie..

Bismillahirrahmanirrahim ....

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani ...

Ya Allah, izinkan aku melakar kalam , Ya Allah untuk mengubat rasa kedukaanku yang teramat mendalam..

sungguh, benar .......
apalah nilaiannya mengadu kepada blog yang tidak bole bicara dan sebagainya...
sungguh, tidak aku nafikan Ya Allah...
tapi aku perlukan semangat dan ...
aku perlukan ruang untuk berbicara dengan lemahnya..
aku tahu..
aduanku padaMu yang secara langsung lebih memberikan aku kesan dan kekuatan ..
bahkan tersungkur aku di hadapanMu bersama duka 
namun dalam duka..ada bahagia ...

Firman Allah s.w.t:
'janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah kamu bersedih hati, padahal kamulah orang yang paling tinggi darjatnya jika benar kamu orang beriman ..
(surah al-imran 139)


Allah.....
Allah.....
aku mengadu bahawa aku ini hambaMu yang tersangat lemah...
aku ingin mengadu bahwa aku ini hambaMu yang tersangat lemah ..
tersangat lemah dan tersangat lemah .....

Allah...
Tuhan yang sedang memerhatikanku...
Sesungguhnya Kau tahu...
keadaanku ...
tersembam aku..
tersungkur aku ...
menangis penuh syahdu...
jari menari...qalbi berbicara dan air mata jatuh ke bumi sekali lagi...


hinggakan di saat ini ...
aku meronta dan meronta .... 
mencari kekuatan yang semakin hari semakin hilang Ya Allah...

semakin aku cuba untu kuat, semakin aku lemah, Ya Allah ...

kerana apa...
kerana...
aku tersangat faqir...
tertunduk aku..
rembesan air mata deras mengalir ...
menanti dan berdoa pada sang Ilahi ...
sambil berkata pada diri ..
sambil merenung kembali ayatNya...
"ingatlah Allah di waktu senang, nescaya Allah ingat akanmu di waktu susah"....


Allah...
kini aku merasa saat kesusahannya..
Allah..
mengertilah aku ...
tembusi hatiku yang kian duka...

janganlah Ya Allah kau uji aku dengan ujian yang tak sanggup untuk aku pikul...
Ya Allah, ampunkanlah Aku Tuhan Yang Maha Pengampun....
akan kesalahan-kesalahanku..
hanya Engkau sahaja Maha pEngampun lagi mengasihani ..


rendahkan hatiku...di hadapanMu...
jangan kau menjadikan aku orang yang angkuh...
orang yang sombong...
orang yang merasa dirinya hebat ..
namun...
jadikanlah aku orang yang sentiasa merendah hati ...
orang yang sentiasa mengakui kelemahan diri..
dan orang yang sentiasa  tunduk ...


Allah ...
namaMu ku ukir ukir ....
tangisanku berpanjangan ..
kalimah istighfar dalam sebutan ...

Allah ....
 di kala aku senang ...
 aku datang padaMu ...
ALlah..
 kini aku menemukan saat sukar ..
 aku datang padamu..
 aku merasa peritnya aku ...
 tersangat perit...

aku membisikkan akan diriku dengan ayatMu lagi;
 kalau kamu ingat Allah d waktu senang, maka Allah akan ingat kamu di waktu susah...


kini aku susah ...
 dan aku yakin Engkau sedang membantuku...
 menghulurkan seribu pertolongan padaku ..
 Allah..
 aku yakin ... 
 betapa kau sangat sayang aku, benar?
 aku yakin...
 betapa kau teramat sangat sayang aku, benar?
 Allah....... Allah.... Allah .......
 

 katakanlah kau begitu sayang padaku...
 sebab itu kau datang  mengujiku....

 aku hanya mahu kuat ...
 aku hanya mahu kuat ...
 tabahkan hatiku ...
 tabahkan aku ...

aku cuba untuk kuat ..
cuma semakin hari ..
tamparan itu semakin hebat dan kencang ...

goyah aku Ya Ilahi ...

pesanan untuk diri ini ...

wahai diriku sayang ..
janganlah engkau merasa lemah, dan bersedih hati , sesungguhnya Allah itu bersamaMu...
di sebalik ujianmu...
Allah hadir...
untuk menggugurkan dosa-dosamu ...
di sebalik ujianmu..
Allah hadir dan mengusap air matamu dengan senyuman ...
di sebalik ujianmu..
Allah hadir dalam hatimu, tak berhenti walau 1 saat pun sayang ...
di sebalik ujianmu...
Allah hadir...
Allah hadir untuk meninggikan darjatmu sayang ....

adakah kau tidak percaya akan sifat-sifat 99 Allah ...

Allah itu penyayang ..
Allah itu pengampun..
Allah itu maha lembut ...
Allah itu maha agung ...
Allah itu mulia ...
Allah itu maha mengetahui ..
Allah itu pemurah ..
Allah itu gagah ..
Allah itu sabar ..
Allah itu quddus...
Allah itu satu ....


LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMADURRASULULLAH ..
HASBUNALLAHU WANIKMAL WAKIL
WALA HAWLA WALA QUWWATA ILLA BILLAH ...
YA QAWWIY
YA QAWWIY
YA QAWWIY


pinjamkan aku sedikit kekuatanMu untuk aku jalani hidup ini..
sungguh aku rapuh berjalan sendiri..
Allah, kembalilah adalam hatiku..
agar aku dapat menghargai keberadaanmu dalam hatiku...

SUngguh benar..
hanya Engaku mengerti apa yang tidak manusia mengerti ..

aku mohon  ampun ..
segala khilafku ..
moga ya Allah ...
kau bimbing aku ...
kelemahanku mengatasi segalanya..
hinanya aku teramat hina ......
jadikan aku manusia yang biasa ..
aku ingin kembali menjadi manusia yang biasa ...





kerana hati ini terlalu dan terlalu perit untuk menghadpinya...

duhai hamba...
Rasulullah tak pernah putus asa?
kenapa kau putus asa
baginda tak pernah pun berkata 
dia ingin berhenti..
tapi apa yang Rasulullah lakukan..
Rasulullah tak minta berhenti..
tapi Rasulullah minta kekuatan dari Ilahi..
sambil mengakui kelemahan-kelemahan diri di sisiNya..

:"(  :"(  :"(


aku bukan baginda ...
dan aku bukan semulia baginda ,,
tapi aku hanya manusia yang hina..

sahabat ku berbisik ke telinga ..
bukanke orang beriman itu , selagi mana beriman seseorang itu, lagi hebat dia diuji...? 

genggamlah tali Allah erat-erat ...
bisikkan di hati sayang ...
Allah di sisi
Allah di sisi
Allah di sisi

genggamkan tali Allah erat-erat ..
bisikkan di hati sayang ..
Allah menyayangimu..
kan Allah itu Penyayang ..
tidakkah kau yakin akn sifat Allah itu...
Allah sayang padamu..
seteruk manakah kamu..
ampunan Allah tersangat luas..
dan sayangnya padamu tersangatlah besar 
kerana engkau hambaNya..






wallahualam..


puisi cinta: dari daie yang tidak bermaya
zayyaddhamiri.blogspot2013.

 






1 comment:

  1. subhanallah..hebatnya kata2 si penulis puisi.. ana juga memerlukan kekuatan seumpama ini dr Maha Pencipta.. sama2 kita usaha, doa dan tawaqal lillahita'ala dlm menyelesaikan masalah/dugaan2 kita .. Allah disisi..Allah disisi.. =)

    ReplyDelete

Family

Family
cousin, ibu saudara, adik dan abang.

Mum n Dad ..

Mum n Dad ..
Hanya Dia yang Tahu betapa sayangnya saya pada mereka ^_^

Usrati Jannati.

Usrati Jannati.
Pemangkin kekuatan diri..