Saturday, June 23, 2012

Luahan hari ini..

AL-KISAH AL-FAQIR:

angin bertiup kuat , sampaikan sahabat saya kata; tak perlu keluar, angin sangat kuat..;) tp di hati ni rasa seronok sangat nak ke sana, after maghrib, hujan turun lebat sangat..dan pada tika itu, hati terdetik seketika, bagaimanalah saya mahu pulang, hujan sangat lebat... dan sy pun berdoa, dan saya yakin antara waktu yg mustajab doa adalah waktu hujan turun..angin yg turun bersama dengan hujan menyejukkan fizikal, bukan sekadar fizikal, tetapi menyejukkan jiwa ruhani seiring dengan kuliah maghrib kupasan tafsir surah At-Tariq..walaupun saya tak terlalu fokus, tetapi d hati saya terasa sangat tenang..hujan semakin lebat dan saya berdoa..

"Ya Allah, hujan ini pastinya merupakan rahmat dariMu..dan aku syukuri akan nikmatMu kpd kami, dan aku datang ke sini kerana rindu, hentikanlah ia buat seketika untuk keselamatanku ke rumah, hatiku tenang di rumahMu, cuma lindungilah perjalanan pergi dan pulangku dri rumahMu...berilah aku keselamatan walau di mana jua aku berada..

terkadang ibu brtanya, dengan siapa kamu pergi, sy hnya mampu menjawab walau terkadang saya sendiri; "dengan teman"...sy tak menipu kerna sy jwpn sy, yakin Allah temani saya, dan saudara sekliling itu juga teman saya walau saya tidak kenali mereka..

alhamdulillah, semasa pulang, Allah hentikan hujan semntara dan saya pulang dgn selamat dgn izinNYA..

hanya doa yang saya inginkan dri semua, keselamatan walau di mana jua berada..ajal maut ketentuan Allah dan rencana ia, moga Allah lindungi saya senantiasa. dan sahabat2 juga keluarga saya y disayangi. wallahualam
 
Pengajaran Muhasabah hari ini:
1. Saya pun x tahu kenapa saya suka ke sana...cuma saya dapat katakan, masjid ini akan aku rindui selepas aku tamat dari latihan ini..pastinya akan aku rindui, kerana masjid ini banyak membawa aku ke arah pembaikan jiwa .. dan megisi jiwa yang kosong.

2. AJal maut ketentuan Allah, my family selalu risaukan saya; saya tersentuh dengan kata-kata ayah saya; " sebelum ayah pergi kerja, pastinya ayah akan doakan keselamatan pergi dan balik anak2 ayah, yang jauh dengan ayah, atau yang dekat, ayah mintak Allah bagi keselamatan pd anak-anak ayah.. dan ayah jugak mintak moga ayah juga selamat pergi dan selamat pulang dari kerja, kerana ajal ini boleh sampai bila-bila masa sahaja"..

bukan mudah..terkadang diri sendiri merasakan seolah-olah tidak selamat, tetapi di hati ini harus kuatkan semangat, berani...jangan terlalu manjakan diri sangat...dan mesti banyakkan doa seperti ayah dan ibu yang doakan saya..
saya yakin, kadang2 keselamatan itu mesti berkat doa ibu dan ayah..walau jauh di mata, mereka tak henti2 berdoa untuk saya..

minta Allah lindungi saya, ibu dan ayah saya serta keluarga dan sahabat2 saya yang begitu saya kasihi.............
4. kadang2 kita rasa, kejayaan itu datang dari doa kita, hakikatnya kita tak tahu betapa ada orang lain yang mendoakan kita jauh di sana, tetapi diterima Allah doanya, doa mereka tulus untuk kita dan dalam diam tidak henti berdoa atas kesejahteraan kita... kita rasa itu doa kita termakbul , hakikatnya mungkin doa tersebut datang dari doa orang2 yang ikhlas di sekliling kita pd kita...

wallahualam.

No comments:

Post a Comment

Family

Family
cousin, ibu saudara, adik dan abang.

Mum n Dad ..

Mum n Dad ..
Hanya Dia yang Tahu betapa sayangnya saya pada mereka ^_^

Usrati Jannati.

Usrati Jannati.
Pemangkin kekuatan diri..