Tuesday, April 24, 2012

Sayyidah Nafisah..

Bismillahirrahmanirrahim...

Allahumma solli Ala Muhammad, waala aliHi wasohbihi wassalim...

Wah-wah, rajin 'update',,;).....nak timba ilmu sambil nak menebarluaskan ilmu Allah...kena ada usaha...sebab ilmu tak datang sendiri...hatta, seharian sudah sibuk dengan ilmu - ilmu akademik, nak jugak masa untuk tambah ilmu-ilmu islam..
bukan senang, sahabat yang dikasihi Allah, nak mencuri masa untuk tiipkan ilmu dalam jiwa tambah-tambah seharian sibuk dengan urusan pelajaran, dakwah dsbgnya...

walaubagaimanapun, insyaAllah, ada usaha, adalah jalannya...

InsyaAllah, sebelum lappy ini sakit, dan terhenti nafasnya, ana ingin berkongsi kisah wanita zuhud yang bernama ; sayyidan Nafisah...
Jom jadi seperti sayyidah Nafisah..Hebatnya beliau......pesona akhlaknya Ya Allah....jauh dengan diriku yang faqir ini..

InsyaAllah.
Wallahualam..

 
Puasa sunat di siang hari sudah menjadi amalannya. Ketika orang lain sedang tidur pula, dia menghidupkan malam dengan solat tahajjud, berzikir dan membaca Al-Quran. Begitulah zuhudnya wanita ini meskipun dia lahir dari keturunan manusia paling mulia. Bagi Sayyidah Nafisah, apalah ertinya kehidupan dunia yang sementara. Segalanya hanya tipu daya. Jiwanya hanya rindu pada syurga ALLAH dan takutkan pembalasan neraka. 


Namun, di sebalik kezuhudannya, Sayyidah Nafisah adalah wanita yang sangat taat kepada suami. Segala perintah dan kemahuan suami didahulukan dari dirinya sendiri. 


Sayyidah Nafisah, anak kepada Saidina Hassan (cucu Nabi SAW) ini menjadi penyeri rumahtangga Mu’tamin bin Ja’far yang juga keturunan Rasullullah. 



Cicit Rasulullah ini sangat terkenal di zamannya. Dia menjadi sebutan, antara wali wanita contoh yang menjadi ikutan. Keberkatan hidup Sayyidah Nafisah cukup jelas. 


Pernah satu ketika, Sayyidah Nafisah membantu menjaga anak jirannya yang berbangsa Yahudi. Tatkala itu, si ibu tidak mempunyai pilihan lain. Suaminya tiada di rumah sedangkan dia perlu melakukan urusan penting di luar. Tapi mahukah Sayyidah Nafisah menjaga anak perempuannya yang lumpuh itu. Segalanya agak rumit tetapi dia memberanikan diri meminta tolong. Sayyidah Nafisah yang sememangnya amat menghormati tetamu hanya tersenyum.

 Tiada masalah untuk dia membantu. Sementelah, itu bukan orang lain, tetapi jirannya yang sangat memerlukan pertolongan. 


Lalu anak perempuan itu dibawa ke rumah Sayyidah Nafisah sementara ibunya pergi membuat urusan di luar. Anak itu didudukkan di satu sudut rumah dan dilayan seperti anak sendiri. Seketika kemudian, azan pun berkumandang. Sayyidah Nafisah bergegas mengambil wudhuk. Tidak dibiarkan waktunya terbuang begitu sahaja. Usai mengambil wudhuk, dia lalu di hadapan anak perempuan itu lalu terjatuhlah beberapa titik air sembahyang yang diambilnya ke atas tubuh anak itu.  



Ketika itu juga, ALLAH SWT mengilhamkan agar anak itu menyapu air wudhuk Sayyidah Nafisah di kakinya. Dengan izin ALLAH jua, kakinya yang lumpuh itu bergerak-gerak semula. Dia cuba bangun dan seterusnya berjalan. Ya! Dia sudah boleh berjalan. Ajaibnya air wudhuk Sayyidah Nafisah yang boleh menyembuhkan penyakitnya sekian lama. 


Dalam masa yang sama, Sayyidah Nafisah yang tidak tahu menahu tentang perkara itu terus khusyuk bersolat. 


Tidak lama kemudian, terdengar ketukan di pintu. Nyata, perempuan Yahudi itu sudah kembali. Anaknya hanya diam dan teragak-agak untuk berjalan. Melihat keadaan Sayyidah Nafisah yang masih bersolat dan tidak mahu diganggu, anak itu memberanikan diri membuka pintu sendiri.
Sebaik saja pintu dibuka, ibu itu amat terperanjat melihat keadaan anaknya. Masakan anaknya sudah boleh berdiri dan berjalan sendiri? Kedua beranak itu berpelukan dengan terharu.
Lalu anak itu bercerita bagaimana air wudhuk Sayyidah Nafisah yang menjadi penawar kakinya. Menangislah ibu itu lalu terus memeluk Sayyidah Nafisah yang baru saja selesai sembahyang.


“Aku mengaku bahawa engkau adalah cucu Rasulullah dan datukmu itu adalah Rasulullah dan ALLAH SWT adalah Tuhan sekalian alam.”


Maka, Islamlah wanita Yahudi itu. Setelah mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga, wanita yang sudah Islam itu pulang ke rumahnya. Suaminya, Ayub, menyambut dengan rasa hairan. Anaknya yang dulu lumpuh sudah boleh berjalan?


Persoalan lelaki Yahudi itu akhirnya terjawab setelah mendengar cerita yang sebenar. Dia mengangkat tangan, berdoa dan terus mengucapkan kalimah syahadah. 


"Maha Suci Engkau ya Allah ! Engkau sesatkan orang yang engkau kehendaki dan engkau beri petunjuk kepada sesiapa yang engkau kehendaki. Demi Allah, benarlah agamamu ini." 


Begitulah, hanya dengan air wudhuknya sahaja, Sayyidah Nafisah dapat mengimankan sebuah keluarga. Sejak itu Ayub dan keluarganya Islam, maka kemudian ramailah orang-orang Yahudi yang menjadi kenalan Ayub pula memeluk Islam, setelah mendengar kisah Ayub dan keluarganya.

Jom, wanita-wanita islam zaman nabi hebat-hebat belaka, keutuhan iman, kezuhudan mereka sangat memberikan kita inspirasi dalam dunia yang penuh mehnah dan kepesonaannya..Jadi, jum mencari tokoh-tokoh srikandi ini sebagai ikon kita untuk kita bimbing diri kita menjdai wanita solehah di pandangan Allah s.w.t.

1 comment:

  1. meeting at 5.00 pm...last editing 4.46 p.m...ayuh bergegas...ukhti....

    ReplyDelete

Family

Family
cousin, ibu saudara, adik dan abang.

Mum n Dad ..

Mum n Dad ..
Hanya Dia yang Tahu betapa sayangnya saya pada mereka ^_^

Usrati Jannati.

Usrati Jannati.
Pemangkin kekuatan diri..