Monday, September 26, 2011

MUHASABAH SEORANG ABIDURRAHMAN..

salamullahi alaik.....

ketenangan yang dicari-cari...... akankah ketenangan itu kekal di dalam jiwa seorang abid ilahi ini.....?????

menyelak helaian halaman 342 kitab al-furqan.....surah al-mukminun.............
terbit suatu perasaan penuh rasa kehinaan.................dan satu persoalan yang terbit dalam sanubari ini ialah " adakah aku layak bergelar seorang mukmin" ?.....adakah aku layak digolongkan dalam kalangan orang-orang mukminun.........................
 
orang-orang beriman di dalam hatinya tidak pernah lalai daripada mengingati Allah s.w.t......adakah aku pernah tidak lalai mengingatiNYa....???  sudah tentu; jawapannya; pernah.............bagaimana aku layak digelar sebagai orang yang mukkminun.....??  :( 
 .............................................................................................................................

 orang-orang mukminun adalah orang-orang yang khusyuk di dalam solatNYA...
 (Ayat 2 surah al-mukminun)...
persoalannya; adakah aku benar-benar orang yang khusyuk di dalam solatku??  jawapannya; .................Ya Allah; aku sendiri malu untuk berkata tidak..............
adakah aku layak digelar seorang yang mukminun..............??

..............................................................................................
mengundang kelalaian hati dan jiwa dengan pesona jiwa.....aku ubati dengan kalam ini bersesuaian untuk menggamit ketenangan dan membuahkan rasa kerinduan akan makrifat tuhan........

menyelak pula halaman 562 surah al-mulk;  ayat 2; Yang bermaksud; " Aku menjadikan hidup dan mati untuk menguji siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya.............
sekiranya tidak ada kematian itu; sudah pastinya manusia itu akan hidup dengan bermaharajalela di bumi Tuhan........sekiranya tidak ada kematian itu; sudah tentu manusia lupa akan hak pemilik dunia sebenar.............

aku ingin beramal di dunia untuk membawa bekalan-bekalan keperluan akhirat...........aku ingin bersusah-susah  di dunia untuk bawa kesenangan akhirat......................
tapi terkadang aku tersadai di tepian.........dipukul ombak yang memilukan....sekembalinya ombak itu memukul aku kembali semula ke tengah lautan..

aku terkadang terapung-apung di tengah lautan...mencari Yang Maha Pemberi pertolongan.................................bicara hidayah membuka tirai; sinaran cahaya menerangi  seluruh medan qalbu jua yang milik Tuhan...........

menyelak pula halaman 566 surah Al-Haqqah iaitu hari kiamat................

bicara itu aku sering bisikkan kepada pencinta Allah ini....sudah pasti hari itu akan tiba menemuiku....sudah pasti tiba menemuiku..................:"(       
    
Ya Allah....kenapa orang ramai tidak ambil peduli akan ketibaan hari tersebut?????????????????????? macam xde wujud suatu perasaan gentar dalam hati memikirkan saat-saat genting ini??

Ya Allah........aku terkadang banyak tertawa dan lupa satu hal berkaitan dengan detik pertemuanku denganMu itu....
seandainya Rasulullah s.a.w buleh berkata; sekiranya kamu mengetahui apa yang aku ketahui sudah tentu kamu banyak menangis dari tertawa"........

daripada seorang yang selesa dengan kipas dan air-cond berubah menjadi panas yang diibarat seperti matahari berada sejengkal di atas kepala....................

Ya Tuhan..itulah nikmat sementara aku..........nikmat sementara sahaja...Ya Tuhannnn.nikmat sementara sahaja; yA tUHAN......................

:)  :) Kerana keasyiqan pentas dunia; aku terlupa bahawa semua itu nikmat sementara yang dipinjami Tuhan kepadaku; seorang abid dan seorang perantau yang menumpang teduh di atas planet bumi milik Tuhan.....


manusia sedang berada dalam kelalalaiannya sendiri...termasuklah abid asyiq sendiri........................................................................................................
 hinanya hamba, kerdilnya hamba.....hamba mewah kerna rezeki hamba Allah yang beri...hamba sihat kerana Allah yang memberi hamba nikmat sihat.....hamba diberi ilmu kerana Allah yang memberi hamba untuk meneroka ilmuNya..........
hamba hidup di atas muka bumi Allah kerana Allah yang mengkehndaki hamba hidup di atas muka bumi Allah......

semuanya yang datangnya dari diri ini adalah milik Allah...hamba hanya seorang penerima...seorang penerima yang terkadang menyalahgunakan nikmatnya.........bagaimana hamba layak digelar seorang hamba yang bersyukur..?

wahai sahabat; saudara-saudara seagama; sefikrah dan sematlamat di atas bumi pinjaman Allah..........sama-samalah kita menjadi seorang abid yang sering bersyukur di atas muka bumi Allah ini dengan menunaikan ibadah yang dipinta olehNYA...hanya itu yang menunjukkan rasa kesyukuran kita padaNYA.............hanya itu yang menunjukkan taat setia kita selaku abid yang diciptakan sendiri olehNYA...

Allah menjadikan hidup dan mati untuk melihat siapa di antara kita yang lebih baik amalNYA............dan disediakan Allah pahala dan dosa...syurga dan neraka.......tempahlah saham ke syurga...beratkanlah amanah saham pahala.....leburkanlah kehidupan sebagai peneroka kemewahan dunia...didihkan dengan meneroka kezuhudan ukhrawi Sang Pencinta.........

tambahkan sejuta rasa kasih kita akan pencinta yang sentiasa menanti DI SANA...
24 jam kita hanya DIA yang perhatikan kita...tiada yang lain...
24 jam kita hanya DIA yang mendatangkan pertolonganNYA kepada kita, tiada yang lain.....
tidak rugi menjadi pemburu cintakan Allah; kerana Allah itu memburu di antara ramai hambaNya; siapakah yang benar-benar ikhlas dalam menyintaiNYA.........


Allah menyintai orang-orang yang sering bermunajat kepadaNya di sepertiga malam..dan pada tika itu; DIA akan turun ke langit sambil mencari hambaNya yang berdoa kepadaNYA..............................tatkala kesunyian; manusia sedang tidur nyenyak; kelihatan beberapa hambaNya yang masih berjaga mata;  kedengaran suara orang-orang yang menagis; merintih dengan penuh harap ; memohon keampunan dari Allah s.w.t....

mampukan kita menjdi seorang abid seperti itu...................Ya Allah; ikhlaskan hati-hati kami dalam menyintaiMU........Ya Allah...iklaskan hati kami dalam menyintaiMU,,,,,,,,,,,,,,

agar aku miliki perasaan kasihMu berterusan di dalam ruang hati ini.. pabila aku terlelah dengan onak dunia;hatiku mampu menenangkanku dengan membisikkan;  "'Allah , Allah, Allah...sebaik-baik kekasih untukMu........., tidaklah ia akan membiarkan orang-orang yang benar-benar mengingatiNYA,,,,"


akanku pegang bisikan itu...........



WALLAHUALAM...........

From: ASYIQAZHAD.TOMATO.COM











2 comments:

  1. salam kak asyiq..

    post kali ni Allah buka hati saya and others to be crop in with Him, insya Allah

    "umat islam hari ini ibarat singa yang yang dikipaskan dan disejukkan dengan air cond, "

    dan, kerana itu..kita yang sepatutnya menjadi singa dunia ..lalai kerana kesejukan..sungguh boleh sahaja andai kita ingin menjadi abid yang pada siang harinya singa, namun pada malamnya merintih perit kepada Allah..namun..perlu dicari kekuatan itu..jangan terpedaya dengan kebiasaan dunia dan sekitar kita yang membawa kita jauh dari Allah..

    dituju buat teha sendiri

    ReplyDelete
  2. jazakallah khairan kathira...
    -syabab-

    ReplyDelete

Family

Family
cousin, ibu saudara, adik dan abang.

Mum n Dad ..

Mum n Dad ..
Hanya Dia yang Tahu betapa sayangnya saya pada mereka ^_^

Usrati Jannati.

Usrati Jannati.
Pemangkin kekuatan diri..