Monday, June 6, 2011

Mengapa Hazrat umar r.a menangis melihat rumah nabi..??

Bismillahirrahmanirrahim..

sambungan daripada al-kisah zuhudnya nabi s.a.w...

Hazrat Umar r.a perhatikan sekeliling tempat baginda s.a.w & mendapati benda-benda yg terdapat dalam bilik nabi hanyalah 3 keping kulit yg tidak dismak & segenggam barli yang terletak di penjuru. Hazrat umar mengalihkan pandangan ke sana sini, namun tidak juga menemui apa-apa selain itu.

Melihatkan keadaan itu, Hazrat Umar menangis. Kemudian, Rasulullah s.a.w bertanya kepada hazrat umar r.a; "kenapa engkau menangis?"  

jawab hazrat Umar r.a.; " Bagaimana saya tidak menangis? Ini kesan - kesan tikar yang berbekas pada badan tuan dan hanya barang-barang ini sahaj di hadapan saya..".

Kmudian, Hazrat Umar berkata; "Sedangkan orang Rom & parsi tidak beriman, tidak melakukan ibadat, mereka masih mendapat kesenangan. Qaisar dan Kisra tinggal di taman-taman yang dialiri sungai-sungai,  sementara tuan pesuruh Allah s.w.t dan hambanya yang terpilih berada dalam keadaan begini."

Pada masa itu, Nabi sedang bersandar pada sebuah bantal. Mendengarkan kata2 Hazrat Umar r.a, Baginda terus bangun & bersabda, "Wahai umar, adakah selama ini kamu masih berada dalam keraguan..? KESENANGAN AKHIRAT JAUH LEBIH BAHIK DARIPADA KESENANGAN DUNIA. ORANG KAFIR ITU TELAH MENDAPAT segala kebaikan & kesenangan di dunia ini. SEmentara kita akan menerimanya di akhirat nanti."

lALU hAZRAT UMAR bermohon; Wahai Rasulullah , beristighfarlah untuk saya, smemangnya saya telah bersalah".

wallahualam...zuhudnya Rasulullah, kan..:)

No comments:

Post a Comment

Family

Family
cousin, ibu saudara, adik dan abang.

Mum n Dad ..

Mum n Dad ..
Hanya Dia yang Tahu betapa sayangnya saya pada mereka ^_^

Usrati Jannati.

Usrati Jannati.
Pemangkin kekuatan diri..