Tuesday, February 4, 2014

Buatlah apa yang mampu.

Salam warahmatullah.

Hidup. Dunia. Ya. Kdg tewas dgn dunia. Mengapa? lemahnya iman, rapuhnya Cinta.

kali ni, sy bercuti panjang. Berehat seketika. Tanam anggur yg tiada hasilnya. Rezeki yang diberi melalui penulisan sedikit sebanyak  dapat juga menampung kesesakan hidup sementara menanam anggur ni..

Bercuti sambil memanfaatkan masa u menjadi diri dan mengenal diri sendiri.

Pesanan u mereka yg menulis.

Seperkara yang sangat penting ialah 'ikhlas'. Kalau kita mudah kecewa dgn kegagalan dan terus berhenti , cuba tanya hati, berhenti kerana apa? andai kita benar-benar cinta, walaupun kita gagal mendapat perhatian manusia dgn penulisan kita,  kita akan terus berjuang. Berjuangnya kita untuk mendapat perhatian dan cinta Allah dan Rasulullah.

^ ^

Kita harus sedar bahawa dunia ini semakin ketandusan nilai agama. Pengaruh media yang negatif terlalu membawa punca keruntuhan akhlak generasi-generasi muda mahupun tua. Jadi, perbanyakkan lah sebaran media dakwah daripada sebaran pengaruh media yang negatif.    ^_^


Menanti ilmu mencukupi, andai kita mati lebih dahulu, bagaimana?  ^ _^

Ada manusia ini jadikan ilmu untuk bersaing, ada yang untuk dijadikan bahan hujjah, dan  untuk ketinggian diri, ada juga yang menjadikan ilmu agar manusia menyeganinya, ada juga yang menjadikan ilmu supaya dirinya diangkat dan lain-lain. Yang paling sedih, menyesatkan  ilmu untuk kepentingan diri dan sesuatu organisasi.

Ada juga yang lebih tinggi ilmu apabila yang kurang ilmu berkata tentang agama, mereka mengherdik. Mereka mempersoalkan untuk mendedahkan diri mereka lebih berilmu.

Kalau kita tinggi ilmu, pasti tinggi juga adabnya. Apalah salahnya andai kita membantu orang yang kurang ilmu. Kita bantu dia , jelaskanlah ilmu berkenaan atau tambahkanlah apa yang kamu tahu.

Adab orang berilmu kena jaga, ilmu tanpada adab tak ada maknanya. ^ _^



Saban hari, gejala sosial semakin meningkat. Kadar wanita hamil tanpa nikah terlalu ramai. Kes pembunuhan semakin berleluasa. Akhlak remaja dengan ibu bapa, guru , orang-orang tua semakin menipis.

Kita dengar dan boleh melihat saja?

Tiada jadi pada kita dan keluarga kita mungkin. Sebab itu Kita tak peduli masalah ummah.



Jadi, berdakwalah. Berdakwalah untuk menambat hati Allah dan Rasulullah.
Walau dunia memperlekeh, walau dunia tidak melihat,
yakinlah bahawa Allah maha melihat. Allah takkan menzalimi hambaNya apatah lagi yang berbuat kebaikan.


Yakinlah dgn satu firman Allah dalam Surah Al-bayyinah. Ayat terakhir 7-8.

Org2 yg beriman dan mengerjakan kebaikan, mereka adalah sebaik-baik makhluk.

Balasan yg diberikan disediakan syurga di bawahnya sungai yg mengalir. mereka kekal selama-lamanya. Allah reda pada mereka dan mereka redha kpdNya. itulah balasan bg mereka yg takut akan Tuhannya.
(Rujuk/semak kembali maknanya)
Muga Allah redha. Cukuplah dgn redha Allah. Mungkin x terjamin bahagia di dunia, namun mudah-mudahan di sana kita memperoleh bahagia.

Wasalam. Hamba yg daif.


No comments:

Post a Comment

Family

Family
cousin, ibu saudara, adik dan abang.

Mum n Dad ..

Mum n Dad ..
Hanya Dia yang Tahu betapa sayangnya saya pada mereka ^_^

Usrati Jannati.

Usrati Jannati.
Pemangkin kekuatan diri..