Sunday, January 19, 2014

CERPEN KE? AKHOWAT...

Hadirnya rasa rindu anugerah daripada Dia Yang Maha Pengasih. Ya. Betapa aku merindukan mereka. Wajah-wajah ceria, wajah-wajah pejuang-pejuang agamaNya. Dipertemukan aku, insan yang begitu kerdil ini bersama insan-insan yang cukup hebat pentarbiyahannya. Tanggal Julai 2008 aku memijakkan kaki ke bumi pentarbiyahan, negeri Kelantan Darul Naim. Memulakan langkahan kaki di bumi IPG dengan bimbingan dan sokongan daripada kakak-kakak yang begitu baik akhlaknya, Kak Roshida, Kak dayah Izzati, Kak Suhana, Kak Nadzrah, K.Farahin, K.Farahani, K.Ramizah, K.suriyani. Aku cuma insan biasa. Aku bukanlah daripada kelompok yang telah ditarbiyah dari sekolah agama, tetapi asalkul dari sekolah menengah biasa. Aku begitu tertarik dengan akhlak yang ditonjolkan oleh mereka, cara mereka berpakaian, cara mereka menjaga pergaulan dan cara mereka mengamalkan gaya hidup Islam yang begitu indah. Penuh tatatertib dan menenangkan hati yang sedang mencari jalan ketenangan.


Beberapa hari kemudian selepas saat berorientasi, aku mulai dekat dengan insan-insan yang hebat itu. Kebetulan pula, masuknya bulan Ramadhan. Sewaktu itu Kak Suhana menjadi Biro Agama dan Kerohanian. Beliau pada ketika itu masih tinggal di asrama sebangunan denganku. Cukup hebat dan mulia insan ini, dan kulihat jiwanya begitu besar dalam memperjuangkan agamaNya. Masih ku ingat lagi, beliau pada ketika itu hanya memiliki sebuah motorsikal Kriss, dan berulang alik dari asrama ke masjid membawa kuih-kuih dan buah 'timun' dalam bahasa Kelantan untuk Program Iftar.  Tidak cukup baginya dengan memiliki sebuah motorsikal, dibelinya kereta bagi memudahkan urusan perjuangan termasuklah memudahkan urusan sahabat-sahabat di sekelilingnya. Letih ku lihat dirinya yang berperah keringat, masa dan tenaga dalam menguruskan program-program Islam. Dialah wakil Biro Agama dan pada masa yang sama juga merupakan Jawatankuasa tertinggi dalam Rakan Masjid. Besar dan banyak pengorbanan yang beliau dan sahabat-sahabat ini curahkan. Bahkan dari sudut harta juga.


Hari Jumaat adalah hari yang kebiasaannya masyarakat di bandaraya Kelantan akan keluar menuju ke Kuliah Tok Guru. Ketika itu, Kak Roshida dan Kak Hidayah yang selalu memimpinku ke sana. Begitu juga dengan Kak Suhana, Kak Farahin, Kak Ramizah dan lain-lain lagi. Habis sahaja kuliah, kami pasti akan mengunjungi Kedai Jaafar Rawas untuk membeli buku-buku agama. Lebih seronok lagi pabila melihat ramai sahabat-sahabat seIPG yang turut hadir ke kuliah itu. Sebelum pulang, pastinya akan ada yang ingin ke Pasar Siti Khadijah mencari barang-barang keperluan seperti jubah, tudung labuh, serunding dan lain-lain lagi.


Berada di kampus bukan sekadar mentelaah buku-buku akademik bahkan kami berpeluang untuk menuntut ilmu-ilmuNya. Suasana dan biah yang begitu mencintai ilmu membuatkan aku begitu mencintai bumi ini. 


Rakan Masjid merupakan satu persatuan Islam yang berusaha dalam memartabatkan kalimah Allah di bumi kampus IPG Kota Bharu. Dari situ, aku banyak belajar berinteraksi, berkomunikasi, berorganisasi. Aku ini bermula dengan seorang yang begitu pendiam dan kurang kawan. Dengan izin dariNya, Allah campakkan aku di sini dan aku menemukan bukan sekadar kawan, tetapi sebuah keluarga yang di dalamnya bercambah benih-benih cinta dan kasih dari Ilahi. Saling menguatkan, saling bantu-membantu, saling bekerjasama walau susah atau senang. Ustaz Amir seorang pensyarah yang begitu lembut, memiliki sifat penyayang, sifat kebapaan membuatkan kami senang berurusan dengannya. Begitu juga dengan Ustazah Norma, sedikitpun tidak pernah berkira dengan masa dan wang ringgit untuk memudahkan urusan perjuangan di kampus. Moga Allah memberkati umurmu dan memudahkan urusan-urusanmu.


Semakin lama, semakin berusia. Walau tidak beribu dan berbapa di bumi IPG ini, kami sering menerima kehadiran junior-junior yang comel-comel belaka. Entah datang dari mana, ya? Walaubagaimanapun, kehadiran mereka menambahkan lagi seri dan kekuatan untuk membantu urusan-urusan dakwah di kampus. Adik Hannan,  kak roshida, adik najwa, Fatin, Aisyah, Daniati , kak Farahin, Wahida kesemuanya dieeratkan lagi dengan solat berjemaah di surau blok. Usai maghrib, kami akan bergegas turun ke bawah untuk solat berjemaah. Usai berada di tikar sejadah, masing-masing menepuk bahu sahabat yang lain untuk menjadi imamah. Pelbagai alasan dan pujuk rayu dikeluarkan untuk menolak sahabat lain menjadi imam. Ada pula yang menyorok kerna tidak mahu ke hadapan mengimami solat. Fuhh! Kelakar bila mengenangkan. 



Kehidupanku diserikan lagi dengan usrah bulatan gembira. Pada awalnya, aku bersama Ukhti Aisyah Afifah memimpin kumpulan usrah yang terdiri daripada adik Sarah, Saniyah, Suhanim, Atiqah, Saidah, Fatihah dan lain-lain. Mereka memang awesome! Memiliki pekerti yang baik, dan mempunyai kelebihan-kelebihan tersendiri. Selepas daripada itu, Ukhti Aisyah pun terbang ke UK. Tinggallah diriku sendirian dan semakin lama aku merasa semakin lemah untuk mengendalikan usrah tanpanya, ukhti Aisyah, sumber inspirasi dan teman yang banyak memberikan motivasi.



Kemudiaannya, Allah hadirkan pengganti. Aku diminta bersama-sama dalam kumpulan usrah Ukhti Aisyah Nadhirah, seorang naqibah yang cukup hebat, sistematik, dan begitu berkepimpinan. Kebetulan, ukhti ini juga memiliki tarikh lahir yang sama denganku. Kembar tak seiras! Tapi beliau lebih awesomelah! Dipertemukan pula dengan adik-adik yang cukup-cukup hebat. Berlatarbelakangkan agama dan keluarga yang baik-baik dan soleh. Fateh, Teha, Rosnani, Hidayah, Syahida, Farhana, Amirah, Muntiah, Afirah, Amini, dan Dayah Almi. Fateh selalu berkongsi tentang abi yang cukup-cukup disayanginya sebagai supermurabbi, Teha dengan tarbiyah dan dakwahnya di sekolah dahulu, Nani juga dengan dunia dakwah di sekolah, Hidayah dengan kelebihan seni-seni yang ada pada dirinya, Syahida dengan petah bicaranya, Farhana dengan sifat pemalu dan tawaduknya, Mun dengan kata-kata tokoh buku yang diminatinya. Afirah, Amini, Hidayah Almi juga dengan kelebihan masing-masing yang berlatarkan ilmu agama yang cukup baik juga. 



Tiap-tiap minggu terasa seronok untuk bersama mereka. Terkadang terasa penat untuk berusrah, tetapi dengan izinNya, kepenatan itu hilang pabila melihat wajah-wajah mereka, mendengar kata-kata mereka dan semangat juang mereka. Semakin lama, kasih-sayang itu semakin bercambah dari sudut hati yang dalam. Semakin bertambah cinta dan kasih akan mereka. Tiap kali melihat mereka di kampus, pastinya akan melakar suatu kekuatan terhadap diri yang begitu naif ini. Berada bersama mereka, banyak memberikan erti dan teladan yang baik untuk diri. Kuakui, mereka memang masih muda, tetapi semuda-muda mereka, pemikiran mereka tidak mentah. Bahkan pemikiran mereka itu begitu jauh dan luas ke hadapan. Aku cukup bangga dengan mereka semua. Aku terasa begitu besar anugerah Allah berikan untukku dengan kehadiran-kehadiran mereka. Bukan sekadar dalam bulatan gembira juga bahkan di luar juga. Adik Hasanasiha yang cute dam bijak, berani dan cekal, tak kisahlah nak habaq apa pun kat beliau.  Ca, memori dengan nyamuk/lalat di surau waktu subuh memulakan detik-detik ukhuwah antara kita. Ain, dengan motornya . Rempit dakwah tu. 




Paling tidak dilupakan, housmate lama dan baru. Kak Farahani, Kak Suhana, Kak Ramizah, Kak Farahin, Awa, Kak Ida, Atin dan Kak sALWA. Masakan yang takkan dilupa, ialah daging salai masak cili api dari kak Suhana. Dan untuk kali terakhir sebelum tamat belajar, bubur nasi yang dibuatkan oleh Awa dan kak ida. Pada saai itu teruji dengan demam panas dan keracunan makanan.

Kepada semua, terima kasih , dan maafkanlah atas segala salah silap dan kekurangan diri ini. Ampun ibuk ibuk....



Hannan. Dari zaman PIM bermula sampai akhir, kami rapat. Adik dengan kakak selama-lamanya. Cukup manja, selalu pakat sakat-menyakat. Kak ain slowlah, , apa-apa je lah. Gambar yang diberi menjadi tanda kenangan. Tapi, sayangnya, gambar kak ain berbelang-belang sebab cahaya, gambar Hanan cantik saja. (Hihihi) Syukur, terima kasih. Kak ain pun tak sempat nak balas. Waktu itu, memang tengah teruji dengan wang, jadi tak dapatlah nak memberikan apa-apa tanda atau kenangan untuk adik-adik.



Tehah. Mulai rapat dengan tehah ni. Awal rapat dalam usrah dan dalam lajnah. Ingat lagi, baju yang dipakai saya kebasahan meredah hujan, sewaktu itu muktamar PIM.  Yang mengeringkan baju saya, adik kecik inilah. Rapat dan selalu keluar bersama-sama. Suka mendengar dia mengadukan masalah, berjam-jam pun tak apa. Kadang-kadang, Dia menangis dan diri ini akan cuba mendapatkannya. Kononnya, nak menenangkan dirinya. Tapi, x juga. Sebenarnya diri ini banyak belajar daripadanya. Dia berjiwa besar, matang, kuat , bijak , hati lembut dan juga mudah mengalir air mata....apapun dik yang diluahkan, kak ain akan senantiasa menyokong. Cuma harapannya, agar kamu terus kuat dan terus mara ke hadapan. Sedih tau bila adik ni makin dewasa. sebab makin dia dewasa, makin saya tak dapat nak bersama2 dengannya. Tak dapat nak berkongsi dengannya lagi dan melhat dia bersama-sama air matanya...cewah....Tapi x mengapa, itulah kehidupan. semakin lama, kehidupan akan semakin menjauhi. macam x sesuai je analogi ini. tak ada pertalian. 



Azua, azura............dirimu begitu diirindui, moga kuat dan tsabat dik. 

dayah. Mar, Zaira, dan semualah....yang disebut dan tak disebut yang mengenali diri ini...

Diri ini memang lemah dan banyak kekurangan, 
muga ukhuwah kita takkan terhenti di sini.

In sya Allah, moga ukhuwah kita ini berkekalan sampai bila-bila.

Wallahualam. Maafkan andai ada bicara yang menyentuh kalian. 
Maaf juga bahasa lintang pukang ya,

wasalam.

ukhuwah yg sejati takkan luput dari ingatan.
takkan juga hilang dari pandngan (aqal)
rindunya suatu anugerah yg x terperi..
moga persahabatan kita ikhlas dan diredhai  Allah s.w.t..



















No comments:

Post a Comment

Family

Family
cousin, ibu saudara, adik dan abang.

Mum n Dad ..

Mum n Dad ..
Hanya Dia yang Tahu betapa sayangnya saya pada mereka ^_^

Usrati Jannati.

Usrati Jannati.
Pemangkin kekuatan diri..