Sunday, August 26, 2012

jiwa yang sesak jangan jadikan lebih sesak.


terasa ombak-ombak rindu dalam perut ini bergelumang sahaja bermula siang hari .
tak kisahlah, asalkan masih sihat lagi .
alhamdulillah.
jarang hamba bersyukur kepada Allah .
dapat bukak mata siang hari, lupa kadang2 sebut alhamdulillah, allah masih bangunkan aku ...

terasa nak menulis sekadar nak mengisi jiwa khas memang hamba nak berbicara dengan hati hamba ..

ruangan muhasabah x kena tempat ya.

jam berapa, banyak tugasan dan sebagainya ya.

tak kisahlah.

tapi hambe terasa jugak nak isi jiwa hamba dengan berbicara dengan hati dan iman hamba ..

tiba-tiba rasa tersenyum lebar pulak.
bila sebut tentang nak isi jiwa.
tiba-tiba rasa bahagia pulak sedang hamba kini membingkis kata.

interaksi dengan hati dan iman itu perlu .
bagi aku ..

cukuplah aku merasakan 'kebahagiaan itu bila berbicara tentang isi hati dan jiwaku .."..

kadang-kadang aku fikir..
aku dahaga kan 'peringtan-peringatan' yang meningkatkan iman ku kepada allah s.w.t..

tapi, bila aku ambil masa untuk menulis..
bermakna aku ambil masaku untuk hidupkan hatiku semula untukNya.. 
alhamduillah, terkadang dengan izinNya, aku dapat menghidupkan semula hatiku untuk merinduiNYA...

dan bila aku dapat menghidupkannya , aku merasa bahagia sekali..

aku terasa nak menangis sebab ...

Allah sudi bagi aku rasa bahgia dalam melakar kalam yang tak seberapa indah pada mata insan, tapi pada mata hatiku, aku cukup bahagia bila Allah ..

bawa aku untuk ingat akan DIA,, kasih akan DIA,,, dan rindu akan Dia..

whatever, apa pun orang nak kata tentang aku dan caraku ..

tapi aku tahu Allah tahu apa yang berada dalam isi hatiku ..

cukuplah Allah saja yang aku rindui ..

aku terasa terkadang tekanan dalam kehidpan ini sehinggakan aku tak nak apa-apa lagi dalam kehidupan ini..
aku cuma nak kembali dan kembali di sisi Allah.
tapi Allah kata..
"kamu tak layak lagi berada di sisiku"...

saya tahu itu, Allah..
i know dat . 

aku tak layak lagi untuk pulang ke pangkuanMu..


bila terasa sesak,
jangan sesakkan lagi jiwa dengan benda yang menyesakkan,
tapi carilah sesuatu yang mengurangkan rasa sesak yang menyesakkan jiwa yang sesak,
salah satunya adalah meninggalkan tempat yang  sesak itu,
dan pergilah ke tempat yang lapang,
dan cubalah gantikan kesesakan itu dengan ketenangan,
ingatkan Allah, dan pintalah pada Allah,
untuk mengurangkan rasa sesak itu,
insyaAllah, jiwa yang sesak akan jadi lapang semula. 


itu caraku, mungkin sahabat di luar sana, lebih arif .

salam muhasabah hamba di malam hari . wasalam.





No comments:

Post a Comment

Family

Family
cousin, ibu saudara, adik dan abang.

Mum n Dad ..

Mum n Dad ..
Hanya Dia yang Tahu betapa sayangnya saya pada mereka ^_^

Usrati Jannati.

Usrati Jannati.
Pemangkin kekuatan diri..