Friday, August 3, 2012

aura darus-salam ..


Bismillahirrahmanirrahim...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah , lagi Maha Mengasihani ...
Allahumma solli ala Muhammad, waala ali sayyidina Muhammad..


Alhamdulillah, terima kasih Allah kerana masih memberi aku peluang untuk aku hidup .. terima kasih Allah, kerana masih memberi aku nikmat iman, islam dan ihsan.... dengan izinMu , Ya Allah .......


terasa letih seharian bekerja untuk menyiapkan bahan persekolahan, kehadiran ukhti aisyah membuatkan hati ini bersungguh-sungguh benar hendak menyiapkan tugasan, takut-takut pabila dia hadir, tak dapat nak meluangkan banyak masa untuknya ... Alhamdulillah , 1 demi satu tugasan ana selesai dengan izinNya..

keletihan hari ini, selesai berterawikh di masjid yang dicintai, darus-salam ...;) (masjid as-salam), terasa ingin bersandar di dindingnya yang indah, ingin berehat seketika,  terasa urat belikat ini sudah tegang memerlukan penyandar lembut untuk meregangkan urat yang semakin menegang ...

terlihat di jendela hijau luar,, angin bertiup laju ...... terasa bagaikan ada malaikat di situ ..... pasti, aku tidak dapat melihatnya, tapi aku yakin malaikat itu ada, cuma keberadaannya di bahagian mana, aku tidak pasti ....

suatu saat, selesai hamba solat berdoa, tiba-tiba di hati terdetik, sambil memandangkan angin  yang bertiup , seumpama ingin menderu iman supaya mengingati  akan hari kematian ....   sunngguh, malaikat maut itu setiap hari mengintai aku, andai Allah mengizinkan nyawaku ditarik, saat itu ......................................

persoalanku, adakah aku sudah bersedia untuk mati ........ ? ? ? ?

tiba-tiba, aku menyedari ade setitik manik jernih jatuh daripada mata ini ...

dalam hati aku berkata ...

Ya Allah, aku tahu aku banyak dosa ...
tapi Ya Allah , jangan kau ambil aku dalam keadaan suul khotimah ..
Ya Allah, aku tahu aku bukan manusia yang istimewa ...
tapi Ya Allah, jangan kau matikan aku dengan keadaan matiku yang hina...

Ya Allah ...
kalau kau beri aku peluang ..
aku ingin mati dalam tempat yang indah ... seperti rumahMu ...
Ya Allah ...
aku minta..
matikan aku dalam rumahMu .....

....................................
Ya Allah ..........................
aku tahu imanku tak sempurna ....
aku tahu aku tak sehebat abid-abidMu ..
tapi Ya Allah ...
aku juga ....
aku juga ...
aku juga mahu dikasihi olehMu ....
eEngkau kasih kepadaku lebih dari kau kasihiku sebagi seorang hamba...
agar kau muliakan aku di hari akhirat nanti ...
biar aku dipandang hina di dunia ..
tapi aku tak sanggup ... dan tak sanggup dipandang hina olehMu ....


melihat pula aku ke putaran kipas merah di as-salam ... aku bandingkan dengan angin ciptaanMu, ..... angin yang lahir daripada buatan hambaMu tak kan setanding dengan angin ciptaanMu .... sehebat manakah manusia itu, tidak ada yang setandingMu ......
mengirup udara segar seusai pulang, merasakan nikmat yang teramat mendalam .....
terima kasih kerana masih memberiku peluang untuk menghirup udaraMu yang segar ...
 
badan terasa ingin berehat lama di as-salam .. ingin benar terlelap di sana, nak merasakan aura tarbiyah as-salam, nak terbaring sahaja kalau diikutkan hati ...

namun, pabila mencapai jam di telefon bimbit, kelihatan jam 10.30 mlm....
walau pada mulanya, terasa ingin bersandar dan ingin tidur seketika di sana ..
tapi memandangkan al-quran ku jua turut tertinggal ..............................
hati lantas mengajak pulang .. tak teringat langsung nak berehat ...............

sendirianku menunggang CCJ ini ..... hanya mengharapkan perlindungan Ilahi .....
melihatkan pasangan bahagia dengan pakaian kemas terawikh membuatkan senyumanku terukir ... "sweetnya" ..... pak cik mak cik ni ....

tapi kerana pak cik itu menunggang agak slow, lantas aku memotong mereka ... hihi
(macamlah laju sangat bawak) .... sekurang2nya ada lagilah yang bawak lagi slow dari saya ya .....

subhanallah, bergurau pulak ...

so, seperti itulah :

tahap target Ramadhan kali ini, alhamdulillah ... cuma sedekah, terkadang termiz 1 hari , dua hari ... terawikh alhamdulillah , tak mampu tahun lepas buat 20 rakaat, tahun ini bila dah letak target, walaupun penat, kerana cinta, aku korbankan jua .....

Al-quran .... masih bertatih dalam juzu' 13 ...agak ketinggalan juga ...
tapi rasa beruntung juga sebab kalau diikutkan tarikh sebenar aku bermula , agak kelewatan banyak ...

dhuha, alhamdulillah ..... kalau di sekolah, slolat dalam bilik gerakan sahaja... sampai sekolah, dhuha dulu 4 r, sambung baca quran dulu sebelum masuk kelas...

witir paling cikai 1 rakaat shj yang aku mampu ...
habis terawikh , memang nak cepat wat 1 rakaat sahaja ..
tak pun buat selepas qiam ...

qiamullail ..
alhamdulillah ... sekalilah dengan sahur ... walaupun bangun selalu lewat, jam 5 baru sedar .. tapi sempat lagi untuk tunaikan 4-7 rakaat ...
terima kasih, Ya Allah...
kerna bangunkan kami..

 cuma satu ....
tafakur ........

bulan Ramadhan adalah bulan yang perlu banyak dibasahi dengan air mata ..
bukan gelak tawa....
Ramadhan bulan yang perlu banyak dihiasi dengan doa setulusnya...
bukan pakai main doa ja ....

sebelum tiba di rumah, singgah di kedai sebentar , mencari roti dan ubat untuk ukhti ...
mungkin sebab dah selalu ke kedai itu, sampai kenallah muslimin ni dengan ana...
ana ambil ubat ... sambil bayar ..
ucapannya terima kasih dan "sakit ya"...
aku cuma angguk sama2x....

tak dengar ayat muslimin tu di akhirnya....

tapi tiba-tiba aku terdetik balik ...
eh dia ada cakap sesuatu di akhir ...
maybe dia cakap "nampak macam sakit ya"...

tapi sebab aku tak pandang wajah dia, aku ambil dan tak balas balik kata-katanya...

cuma terdetik ja...
"kadang-kadang Allah hantar , manusia d sekitar yg kasih kepadaku"...
  terima kasih Allah ...

walau aku berjauhan dengan famliy, aku dapat merasa kasih sayang daripada ramai orang di sekliling ini, 

aku yakin, kalau kita prihatin dgn DIA, Allah akan hantar manusia utk prihatin dgn kita ...

whatever ...
aku mungkin banyak akan dikritik dan sebagainya..
dikutuk dan sbagainya ..

tapi aku bahagia kerana aku bukan nak manusia tertawan dengan aku ...

cukuplah aku punya DIA sebagai sandaran dan pelindungku..

apa asyiq kisah ?  

asyiq cuma tahu, Allah tu sbg pelindung asyiq ..

kat mana-mana, pasti Allah akan jaga Asyiq ....



Muhasabah al-faqir di malam ini..
salam tahajud dan salam sahur buat diri..
wasalam..

Rindukan ibu dan ayah ...
membanting tulang mengemas rumah ..
pasti mereka penat usai usia mereka hampir mencecah 50-an..
doaku buat mereka, supaya mereka diberi ksihatn yg baik, dan moga allah melindungi mereka...
kakak sayang aya dan ibu ...

wallahualam...
 





 


 

No comments:

Post a Comment

Family

Family
cousin, ibu saudara, adik dan abang.

Mum n Dad ..

Mum n Dad ..
Hanya Dia yang Tahu betapa sayangnya saya pada mereka ^_^

Usrati Jannati.

Usrati Jannati.
Pemangkin kekuatan diri..