Sunday, April 15, 2012

sebab kita kurang ingat mati,lah punca kita ni jadi lagho...

 Bismillahirrahmanirrahim..

sedang mendengar lagu "menanti di alam barzakh"...

ptg tadi seronok memasak2 dalam usrah ;) ;) 

hurm....
lama dh jiwe ni tak ingat pasai mati..
Allahuakbar..
buku hambe besar, 
ana 'ter' beli buku tu...
tp mungkin Allah nak ana baca buku tu...
Allahuakbar...
kematian yg berada di hujung jari....

manusia tahu..
semua manusia tahu mcm aku...
mereka tahu adanya mati...
cuma....
manusia seperti aku kurang menghayati hakikat kematian itu seperti apa...
dan apa yang perlu dilakukan sbg hamba untuk kembali pada Pencipta...

manusia tahu...
hakikat mati...
tapi manusia kurang faham...
manusia mungkin kurang mendalami ilmu..
mungkin ada juga manusia yang sangat hebat dalam mendampingi ilmu..
boleh huraikan siap dengan hafal muka surat dsbgnya...
tapi x semua beriman denganNya...
x semua yang gentar bila mendengarkannya...
x semua yang mampu mengalirkan air mata kerana mengenangkannya...


Allah...
nabi s.a.w kurang tertawa dan banyak menangis...
kata nabi, "kalau kamu tahu ap yang aku tahu, sudah tentu kamu banyak menangis dari tertawa....."


jadi, kite ni setara mana........?
banyak mengingti perihal dunia, terlupa utk mengingati perihal mati...
Allahuakbar!!!!!!!!!!!!!!!!!!


berapa banyak selepas solat kita, kita memerhati dan membuka ruang muhasbah jiwa dengan mengingati mati....

berapa banyak selepas solat kita, beristighfar memohon ampunan dri Allah supaya diampun dosa2 sebelum kembali menghadapNya Yang Esa..



berapa banyak kita menangisi dosa2 yang membawa kita kpd kehancuran dan seksaan di kubur nanti...


berapa banyak kita mengenang keadaan kita di kubur nanti, di mahsyar, di titian sirat, .....................
Allahuakbar..


............................................


Allah, kembalikan aku pada ingatan,  bahwa aku mesti sentiasa mengingati akan kematian yang berada di belakangku...


saya tak kan berhenti menulis selagi hati saya x mampu untuk menginsafinya...
x kan...x kan.......


Allah.......................................................................

 macam mana hati ni nak jadi seorang yang begitu tawadhuk?


bagaimana nak jadikan hati sokmo2 jadi seprti hati nabi yang ingat sokmo tentang mati....




bagaimana nak jadikan hati ini selalu tenang dan bersederhana dalam setiap perkara pabila mengenangkan mati....


Allah......


aku nak jadi hamba yang ingat sokmo tentang mati...


supaya aku takut pada larangan2nya...
takut buat makisat hati, jiwa...
takut melaksana kejahatan..
berlumba2 kejar kebaikan...


aku takut mungkar nakir yang akan bertanya aku dgn wajah bengisnya  di alam kubur nanti..
aku takut malaikat raqib atid catit lebih banyak dosa dari amal pahala..


sebab itu destinasiku..dan destinasi semua...


x smua orang hayati dan anggap mati itu destinasi utk mereke pergi ke akhirat...




x semua....


x semua...


x semua..


akan insaf..


x semua akan fikrikan...


x semua akan hayati...


x semua akan berubah...


x semua mampu bangkit dari lena...


x semua mampu............




kebanyakan hanya berkata, ' dunia dulu, dunia dulu....rasailah dunia, baru dpt rasa akhirat...



sbb kita terlalu fikir dunia sokmo,lah kita jadi lagho....dan  kita masih mampu bergembira dan bergelumang dengan pesona dunia.....





itulah manusia.....


wallhualam...





No comments:

Post a Comment

Family

Family
cousin, ibu saudara, adik dan abang.

Mum n Dad ..

Mum n Dad ..
Hanya Dia yang Tahu betapa sayangnya saya pada mereka ^_^

Usrati Jannati.

Usrati Jannati.
Pemangkin kekuatan diri..