Tuesday, March 13, 2012

perkongsian tentang bicara 'cinta'

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM...

Dengan nama Allah Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang..

Bersyukurku ke hadrat Allah masih diberikan nafas, sedang ramai di antara sahabat-sahabatku yang sudah kembali kepada Allah s.w.t, terima kasih Allah memberiku aku peluang untuk menebus kesilapan-kesilapan sama ada aku sedari atau tidak aku sedari...

aku masih diberi kekuatan untuk menebar jalur dakwah yang aku sendiri tidak tahu bilakah tanganku akan melakar kalam untuk kali terakhirnya...

lakaran kalamku harap dapat istiqamah sehingga nafas terakhir....aku yakin , tarbiyah Allah bukan di atas skop tertentu sahaja..jaluran dakwah bukan khususi,...tapi dakwah untuk semua.....

harap-harap di kubur nanti, dapat membantu hambe,,hambe yg dhaif ini..
hambe selalu nk highligt'kan...hambe ni DHAIF...serba kekurangan...............


ana pernah ter'bicara tentang bicara 'istikharah cinta'.....


bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma sollii wala saidina Muhammad..waala ali Muhammad..

pernah cinta itu hadir...
dan pernah cinta itu pergi...
fitrah manusia...
tapi x pasti benarkah cinta itu cinta yang diredhai...
Allahuakbar.....
No couple be4 akad ... :) 

ujian Allah Maha Hebat, terkadang diuji dengan cinta yang tak pasti ini...
namun, alhamdulillah...
semakin lama semakin daku mengerti hakikat tiada cinta sebelum akad..
matlamat tidak menghalalkan cara..
cinta islamik??? wujudkah..?????  ;)  ;)  ;)

seorang perempuan yang mendamba cinta Allah yang belum memiliki pertalian sebenar dengan seorang lelaki nak wujudkan pertalian lelaki ajnabi...dan sayangnya lelaki itu lelaki yang mendamba juga cinta Allah..?

persoalannya, wujudkah cinta islamik itu..?
 
 kalau cara tidak menepati syariat, boleh jadi takut kecundang...

syaitan itu akan hadir di mana-mana saja...di kiri , kanan, atas  bawah, sampaikan manusia melakukan perbuatan yang tidak dibenarkan oleh syarak...




kepada pendamba cinta Allah s.w.t...
aku melakar kalam memohon maaf di atas segalanya...
persahabatan itu indah, dan percintaan itu indah bila tiba masanya..
bukan niat ini menolak mana-mana lamaran cinta yang belum pasti..
tetapi diri ini mahu mendamba cinta Allah terlebih dahulu...
diri ini penuh dengan kekurangan..
hanya diri ini dan si Pencipta sahaja yang tahu...




hati manusia seperti    'kain'..
bilamana terkena percikan ia mudah menyerap...
hati yang tidak dapat dikawal akan terus diserap dengan kekotoran....
apatah lagi hati seorang wanita...
hati yang terlalu lemah, lembut dan sukar diertikan...
andai wanita tidak membentengi diri.,,musnahlah jati diri....




harapanku...
raihlah terus dengan mendambakan cinta Ilahi...
cinta itu sebenar-benar milikmu..
cintaku pada sang lelaki,
aku sandarkan pada Allah Rabbul Jalil yang menentukan...
aku tidak mengharap suami sehebat akhlak Rasulullah..
sedang aku juga tidak sehebat akhlak Aisyah..
tidak aku mengimpikan lelaki setampan Yusuf..
sedang aku juga tidak secantik Zulaikha...
tidak aku mengharap suami selembut mus'ab bin umair..
sedang aku tidaklah selembut khadijah...




memberitahu hakikat diri ini yang penuh dengan kekurangan...
bukan hakikat menolak tanpa alasan..
hatiku milik Allah s.w.t..
hanya DIA yang meletakkan cintaku itu pada tempatnya...
aku tidak mahu mati dalam keadaan aku mendamba cinta selainNya, sebelum aku benar-benar diangkat sebagai  zaujati..




maaf, maaf..maaf....
aku perlu mengubah diri yang peuh dengan kekurangan ini..
dan di samping itu..
diriku memberimu waktu untuk terus mendamba cinta Allah tanpa sebarang gangguan..
hatimu perlu dijaga...
begitu juga dengan hatiku..




andai ada ketetapan Allah terbaik untuk diriku ...
dan jua dirimu..
redhailah ia..
dengan hati yang ikhlas..




aku sendiri tidak pernah bermimpi..
untuk mendapat suami sesolehnya nabi..
aku ini bukan solehah hendak mencari yang soleh...
namun, apa yang ku harapkan...
tuntunan cinta Mahabbah Allah padaku..
sama ada sempatkah aku tiba pada waktu itu ataupun aku kembali menghadap Yang Esa terlebih dahulu...
kalau diikutkan hati aku memilih yang kedua..
kerana ku khuatiri aku tidak mampu menjadi yang terbaik untuk si 'dia' yang aku sendiri tidak tahu...
subhanallah...
astaghfirullahalazim..ampunkan aku andai tersilap kata...


walaubagaimanapun..
diri ini sedang cuba mengisi kekosongan hati dengan meraih cinta Ilahi...
diharap dirimu jua tidak putus asa dalam meraih cinta hakiki....
janji Allah pasti terpatri...
andai ada izinNya..
adalah pertemuannya..


wallahualam...


ikhlas dari diri yang serba kerdil ini, asyiq azhad..





 

No comments:

Post a Comment

Family

Family
cousin, ibu saudara, adik dan abang.

Mum n Dad ..

Mum n Dad ..
Hanya Dia yang Tahu betapa sayangnya saya pada mereka ^_^

Usrati Jannati.

Usrati Jannati.
Pemangkin kekuatan diri..