Thursday, February 9, 2012

Tinta Muhasabah seorang pejuang..

Bismillahirrahmanirrahim...

Degan nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

ku nukilkan coretan ini khasnya dituju untuk diriku, lantaran muhasabah diri yang  harus aku lakukan untuk mengubat hati yang kian dipenuhi dengan karat-karat noda.........

Jam menunjukkan 1.48 pagi, seharusnya aku tidur jam seperti ini..
hajat untuk bangun awal bersama sahabiah kak nur farahin..
tapi aku terasa sangat sedih tetiba...
tidak dapat aku lelapkan mata ini..
selagi aku tidak memulakan ruangan muhasabah diri di sini sebelum menghadap Rabb-ku.......

aku terpana mendengar kata-kata seorang akhowat yang menceritakan kepadaku tentang akhlak "seseorang".....


membuatkan di hatiku terdetik, "akhlakku pula seperti apakah?"......................


Ku ulang-ulang alunan iktiraf ini sesuai dengan gerakan tanganku mencoretkan kalam...............


Betapa lemahnya diriku yang tidak berdaya ini...
.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Tuhan,
akhlakku pada pandanganmu seperti apakah?
akhlakku pada pandanganmu seperti apakah?

aku mampu untuk membaca al-quran setiap hari...
tapi aku tak mampu menjadikan akhlakku seperti akhlak kitabku,
aku merenung al-quran di malam hari,
tetapi sejauh manakah akhlakku terbentuk dengan tarbiyah qur'aniyah itu?


cara aku berinteraksi dengan manusia..
dengan sahabiah,
dengan jiran tetangga...
dengan kaum keluarga...
dengan sekalian makhlukmu...
bagaimanakah aku menjaganya?


tidak sabar rasanya untuk aku bercerita dengan teman biacaraku....
aku sedang berhadapan dengan masalah jiwa...
jiwa yang datang dari desakan pancaroba dunia....
aku terlelah, tersungkur menangis tidak berdaya...
Ya Tuhan..
aku tidak mampu berdiri sendiri...
Ya Tuhan..
aku tidak mampu berdiri sendiri....
mujur engkau menyedarkan aku...
aku manusia yang sentiasa memerlukanmu...
mujur Egkau sedarkan aku..
aku manusia yag tak dapat berjauhan sedikitpun daripadaMu...

Ya Tuhan....................................................................
terlalu banyak kecacatan yang harus aku perbaiki...
akhlakku denganMu...
akhlakku dengan makhluk-makhlukMu...


Tahukan sahabat..
saat ini ana terfikirkan apa?
ana terfikir dan terbayang suatu monolog..
" Layakkah aku menjadi penghuni syurga Illahi..
dengan akhlakku yang tidak seberapa..
dengan jalinan hubungan yang terbina antara aku dan DIA..
Antara aku dan manusia"...

keangkuhanku merasa sempurna menyebabkan aku terbuai dan termimpi lena mengejar bayang syurga yang tidak kan menjelma...
kelupaanku terhadap kecacatan diri menghijabkan pandanganku untuk sentiasa merendah diri di hadapan Tuhan Rabbul Jalil....

Allahuakbar!!!
penulisanku kabur...
manik-manik jernih terurai..
mengurangkan kejelasanku menulis kalam...


di saat aku mencari Tuhan...
aku terlupa bahawa...
aku seharusnya merasakan..
darjatku yang terlalu cetek di akhirat...
mungkin aku akan berada di syurga paling tercetek antara kalangan hambaNya..
mungkin aku juga tidak langsung akan berada di dalam syurganya..
lambung aku jauh dari syurga...
terkapai-kapai aku mengejar bayang syurga yang tidak kan ku gapai selamanya.....


orang sepertiku layakkah mencium haruman syurga?
Allah......
Allah......
Allah.....
Allah.....

aku tahu jawapan itu...
tidak perlu KAU jawab pertanyaan itu...
takut-takut Engkau benar menjawab sama seperti jawapanku...

" Tidak!  namamu tiada di syurga...
  Engkau tidak layak, asyiq...
  Engkau tidak layak, asyiq...
  Ramai lagi lebih layak darimu...
  Neraka itu tempatmu...
  Neraka itu tempatmu...
  Engkau hanya sesuai tiggal di situ....


bagi aku...
iman yang di tahap rendah..
terasa tercabar dengan adanya syurga dan neraka..
setulus kecintaan tidak seperti kecintaan Rabiatul yang tidak mengejar akan erti syurga...
cuma aku,
keimananku yakini akan harinya membuatkan aku sentiasa takut....
dan biarlah ketakutan itu membuatkan aku sentiasa dekat denganNYA...


wahai diri,
ingatlah akan diri,
merendah dirilah di penghadapan Yang Esa..
menangislah sepuas hatimu bila bertemu mesra denganNya..
ingatlah kamu..
Tuhan benci orang yang sombong,
orang yang sering merasa mulia, hebat dalam kepuraan dunia,
Tuhan benci orang yang sibuk,
sibuk akan dunia, hingga lupa mengaku kurang sempurna di penghadapanNya..
Tuhan benci orang yang merasa diri hebat,
merasa diri hebat dengan kelebihan yang ada,
sedang kehebatan itu datangnya dari Pencipta...


Jam menunjukkan jam 2.30 pagi..
sedang Engkau hebat menulis kalam...
jangan pula engkau terbuai-buai sendiri hingga lupa ibadat yang kedua terafdal..


hamba teringat suatu malam, malam qiamullail di mukhayyam tarbawi...
hamba menangis sepuas-puasnya...
kerna apa...
hamba tersentuh dengan bicara ustaz di sana, tapi di sini ana tambah sedikit nak basuh diri ni bagi insaf 'banyak'...a


"enti kata enti nak memperjuangkan islam, tetapi al-quran enti setara mana?
 ibadat enti setara mana, hubungan enti dengan Allah setara mana?
 enti kata enti hebat berjuang, tetapi kehebatan enti dengan Tuhan'     
 bagaimana? kesungguhan enti berjaga malam mengahadap Rabbul Jalil  
 bagaimana? enti hebat berjuang, tapi tarbiyah ruhiyah enti cemerlang mane, 
 hebat mana? enti nak menang macam mana, kalau hubungan dengan Allah  
 pun  enti dah 'fail'"...


sahabat, memang ade yang tidak ada dialog di situ dari ustaz, itu tambahan sahaja dri ana, tapi maksudnya yang hendak disampaikan sama sahaja...


ana rasa menggigil malam itu...
bicara ana hanya mampu dengan membisu dan menitiskan air mata sahaja...
nak kata tahap iman ana yang tidak cemerlang mana..............
mengaku seolah hebat dalam perjuangan, tapi tarbiyah ruhiyah yang menjadi teras dan kwajipan masih kecelaruan sifatnya.....




janganlah kita gagal dengan Allah,
biar kita gagal capai kemenangan di dunia,
asal jangan gagal capai martbat hubungan dengan Allah..


pegang baik-baik 'kata-kata ini asyiq...


"biar x sempat capai kemenangan di dunia,
 asal dapat capai kemenangan hasil dari hubungan  dengan Allah....


...........................................
jiwa sentimental ana perlu dibasuh seperti ini..
jangan merasa pelik dengan bicara ana...
mungkin sahabat x mampu tegur ana..
biar ana mulakan kalam ruangan muhasabah mencari Nur ILAHi..
ana manusia selemah ini,
gagal dalam kehidupan yang pancaroba...
bisikan pada Tuhan menjadi tanda tanya.
kenapa?
kerna ana nak mencari hati...
hati yang lara ntuk mengubat kesembuhan yang agak kritikal...


untuk sahabat-sahabiah yang disayangi..
jangan jadi seperti ana..
hebatkanlah diri antum dalam mengejar cinta abadi dari Allahu Rabbi...
antum mampu..
antum mampu..
antum terpilih dalam perjuangan suci ini..
insyaAllah antum jua terpilih dalam kalangan penghuni syurgaNya...
segalanya dengan doa dan kesungguhan antum menuju ke arahNya..


wallahualam..
jam menunjukkan 3 pagi...
seharusnya kamu tahu apa yang hendak kamu laksanakan..

wallahualam..

asyiqtomato.lemahtiadadaya.com.my












 
















No comments:

Post a Comment

Family

Family
cousin, ibu saudara, adik dan abang.

Mum n Dad ..

Mum n Dad ..
Hanya Dia yang Tahu betapa sayangnya saya pada mereka ^_^

Usrati Jannati.

Usrati Jannati.
Pemangkin kekuatan diri..