Saturday, November 26, 2011

tarbiyah hati di tahun baru...

As-salam...

Dengan lafaz bismillahirrahmanirrahim, berkat dri nama Allah Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani......

Alhamdulillah, wa syukurillah..... panjatkan setinggi kesyukuran ke hadrat Allah s.w.t kerana telah memanjangkan usia ana pada hari ini...

Hurm, hari ini merupakan hari yang sangat bermakna, iaitu hari ini merupakan detik 1 Muharram di mana bermulalah penggantian kepada Tahun baru dalam kalendar Islam ; Muharram 1433 Hijriah....

Hujan yang turun mengiringi pemergian tanggal 1432 Hijriah....dan hujan yang turun mengalu-alukan kehadiran tahun baru 1433 Hijriah........

Subhanallahil azim..

Dosa-dosaku dalam buku catatan tahun lalu  agar sudah dipadamkan oleh Allah s.w.t Yang Maha Pengampun akan setiap dosa hamba...

andainya masih berbaki , agar Allah memberiku peluang untuk menebusnya di tahun baru ini .. dengan keizinan Tuhan yang ku harapkan, agar Allah sentiasa  memberi kesempatan ke atasku untuk sentiasa mendambakan rimbunan kalimah taubat di hadapanNya, agar matiku kosong dari segala dosa, dosa-dosa besar , mahupun dosa-dosa kecil......

Astaghfirullahal azim, astaghfirullahal azim, astaghfirullahal azim....................

Tuhan....
berikan aku kekuatan untuk meneruskan sisa-sisa kehidupanku ini..........
berikan aku ketabahan dalam menempuhi rintangan yang bakal berkunjung di hadapanku,
berikan aku dorongan agar aku tetap tsabat dengan jalan yang aku pilih , 
jalan penuh erti, tiketku bertemu dan bersama dengan para syuhada'...insyaAllah, biiznillah....

hari ini ku langkahi kakiku ke masjid 'wallahualam' di Tanjung Api......seperti biasa, aku mencari seribu pengertian dan penyucian hati berikitikaf di rumah Allahu Rabbi..

ku lihat ke hadapan, barisan-barisan yang memenuhi saff-saff di bait Allah ini merupakan golongan-golongan yang doberi izin Allah dengan kekuatan berada di tempat yang murni ini.. mereka  bukan dalam lingkungan umurku, tetapi mereka dalam lingkungan umur 50-an , 60-an....

dalam hati ini terdetik , ke mana perginya rakan-rakan yang sebaya umurnya denganku..
ke mana masjid sekalipun ku langkahkan mahupun elum ku langkahi, lumrahnya seperti itu, hanya segolongan warga emas sahaja yang berada memenuhi saff-saff di rumah Allah s.w.t...

aku mengeri kemungkinannya ade masyaqqah dari mereka..dan tidak diwajibkan ke atas mereka terutama ukhti2 muslimah yang ingin beribadat kepada Allah s.w.t................

bagiku; rumah Allah tidak akan aku temui ketenangannya , penyucian hakikat insan yang mencari-cari keagungan dan kebesaranNya......

aku mendambakan hadirnya seribu pancaran islam turun ke lubuk hati pabila melangkahkan kakiku ke sana.....aku ingin buang segala permasalahan dalam urusan dunia yang beradu di hatiku, dan aku ingin menyerahkan hatiku dan jiwaku buat seketika di hadapan Allah Tuhan pelindugku... 

tidak aku temui sebaik-baik perlindungan melainkan Allah s.w.t............
:"( 

cahaya dan cinta Allah terhadap diriku membuatkan aku tunduk sayu penuh kesyukuran...
mendamba seribu penghargaan yang tidak ternilai dari lubuk qalbu...
ujian demi ujian yang dikurnia padaku membuatkan aku menjadi akrab dengan kekasih hatiku......
memang itulah harapan Tuhanku...
memberiku butir-butir kesusahan, agar aku sentiasa merintih dan mengadu kepadaNya...
rintihanku, aduanku, ku yakini menjadi ubat kerinduan Allah terhadapku......

di saat hamba menghulurkan doa,
kau sambuti doa hamba dengan senang dan berlapang dada...
Tuhan yang Maha Lembut...
bukan sekadar Engkau ini Pengasih malah Engkau Tuhan yang Maha Tinggi dengan kemuliaan.........................

berbalik semula kepada rumah Allah.....
ku mencari-cari cahaya , 
gemerlapan pancaran hidayah Tuhan....
menusuri ruang iman yang kurang, 
teman setiaku sentiasa di sisi,

andai diizini,
hayat akhirku inginku hembuskan di sini ( mana-mana rumahMu)...
dengan iringan ucapan 'la ilaha illallah muhammadur rasululullah...'

seribu kenangan dunia,
hakikat kematian adalah jambatan untukku menuju hari akhirat...

aku percaya, aku percaya akan janji Allah s.w.t............

"orang-orang yang menyintai Allah sewaktu di dunia, pastinya akan menemuiNya dengan  kecintaan YANG Abadi buat selama-lamanya..."

Golongan yang bakal Allah selamatkan dan naungi dari panas teriknya matahari di padang mahsyarialah pemuda yang masa mudanya dihabiskan untuk beribadat kepada Allah s.w.t....


hamba mahu menjadi golongan itu, walaupun imanku tidak lagi mampu mencapai taraf itu...akanku usaha dengan kudrat yang Engkau berikan kepadaku..

semakin aku dewasa,
semakin aku dapat melihat bayangan dunia..
semakin menerjahku untuk penghidupan alam akhirat..

Tuhan,
kebahaGiaanku ada di sisiMU,
ku pohon hakikat bahgia
bakal menantiku di mahligai firdausi sana,
aku bukan insan mulia,
malah serendah seorang hamba yang tiada apa,
bukan mudah menjadi mulia,
andai akhlak dan imanku masih belum terjaga...

Tahun baru,
hirup udara dan iman yang baru,
terbuka buku catatan baru,
terangkak-rangkak mencari sinar yang padu...

ku rindu baiti as-salam..
ku rindu musolla as-stepo,
rawatan hatiku ,
penawar lukaku,
penyegar ruhku,
segar bersemadi  dalam jiwaku..

doakanku tahun baru ini untuk menjadi manusia yang sentiasa melakukan hijrah ke atas diri..


wallahu taala a'lam..

asyiqtomatodahtiadaidea,com.my

No comments:

Post a Comment

Family

Family
cousin, ibu saudara, adik dan abang.

Mum n Dad ..

Mum n Dad ..
Hanya Dia yang Tahu betapa sayangnya saya pada mereka ^_^

Usrati Jannati.

Usrati Jannati.
Pemangkin kekuatan diri..