Saturday, August 27, 2011

moga bertemu kembali, Ramadhan........

ASsalammualaikum pembuka kalam...insyaAllah, sebelum masuknya syawal, ingin ana mencoretkan sebuah penulisan , "Moga bertemu kembali, Ramadhan"...........

Kalimah iktiraf aku bisikkan.. alunan taubat aku pertuturkan..menjadi sendi yang menggerak hatiku untuk mengingatiNYA....menjadi gelombang di kalbuku untuk menangisi rasa berdosa sebagai abidNYA..

subhanllah,, hari ini berjaya juga ana mengkhatamkan al-qur'anul karim berjumlah 30 juzuk...alhamdulillah, sebuah nikmat yang sangat besar yang diperolehi pada bulan Ramadhan ini kerna diberi keizinan, kekuatan, keupayaan, kemampuan untuk menamatkannya..subhanallah, walhamdulillah....

di akhir-akhirnya, tiba-tiba ana diundang dengan perasaan sebak..perasaan sebak kerana kesyukuran kepada Allah..pada hari ini, ana masih berdaya, masih mampu, masih buleh berdiri, berjalan, menuturkan kata, melihat kalam suci Al-Qur'an............ana khuatir , suatu hari yang tidak disangka-sangka; ana tidak mampu bergerak, tidak mampu melihat, tidak mampu mengungkap kata, tidak mampu mendengar kalam suci itu..

tambahn pula,  terasa sebak; kerna ana khuatir; andai ana tidak  berpeluang untuk menemui Ramadhan akan datang; bulan yang dicintai, bulan yang penuh dengan rasa mahabbah terhadap Tuhan sekalian alam..ana terasa sebak andai ana tidak dapat mengkhatamkan al-qur'an sebagaimana harini....ana khuatir , ana bimbang andai iman ana pada tika itu tidak sama seperti iman pada bulan Ramadhan tahun ini...

bagaimana tidak  ana akan merindui ramadhan.?? ramadhanlah bulan yang menguatkan jiwa ana untuk Al-Qur'an.....Ramadhanlah bulan yang mentarbiyah ana untuk senntiasa mengalunkan ayat-ayat al-qur'an kerna berkat yang terkandung di dalamnYA...Ramadhanlah yang menghamprikan ana denganNYA dengan solat terawikh 8/20 rakaat serta solat-solat sunat malam dan sebagainya........

dan kerana Ramadhan juga ada malam seribu malam yang tidak akan ana jumpai pada bulan-bulan lain......di mana dosa-dosa yang banyak ini diampunkan..........doa abid ini dimakbulkan..hati  khalifah ini disucikan, jiwa abidurrahman ini dibersihkan...

Ya Allah, jadikanlah cintakanlah aku dengan bulan-bulan selepas ini sebagaimana aku menyintai bulan Ramadhan, jadikanlah aku orang yang mendapat kemanisan dalam ibadah untuk dilaksana selepas bulan Ramadhan, jadikan aku orang yang sentiasa merindui Ramadhan dengan sentiasa menghubungkan diri pada malam-malammu untuk mendapatkan Ramadhan mendatang.......

Ya Tuhan, segarkan imanku sebagaimana segar imanku di bulan Ramadhan....izinkan aku mendekati al-qur'an dengan bersungguh-sungguh sebagaimana aku bersungguh pada bulan Ramadhan...izinkan aku menghabiskan bacaan 30 juzuk al-qur'an sebagaiman sebulan aku menghabiskannya di dalam bulan Ramadhan........

YA Allah, ku renungi, di akhir-akhir surah yang terkandung di dalam kitab suci Al-Quran ; banyak menceritakan tentang perihal kiamat, perihal kehancuran, perihal kematian................
aku merasa tidak berdaya mengharungi semua itu,,,, aku takut dengan rencana-rencanamu Tuhan, rencana yang pasti tiba...aku khuatir aku belum diiktiraf sebagai kekasih hatimu...aku khuatir dosa-dosaku masih ada di kepulanganku kelak..

ku renungi dan hatiku menjadi sebak kembali...adakah aku kan kembali menghadapmu dengan dosaku terampun sebagaimana ampunanmu di bulan Ramadhan, kerna Ya Allah, aku bukan terpelihara daripada kejahatan, bahkan aku manusia yang hina dan lemah.....aku khuatir bahwa sejurus itu, dosa-dosaku hinggap kembali selepas disucikan di bulan RAMADHAN........

Ya Tuhan.. tuntuni aku dengan maghfirahmu, matikanku dengan kemuliaanmu, kemuliaan al-qur'an yang pernah kudampingi, jadikannya sebagai penolongku, yang menerangi kuburku di saat kegelapan dan bersendirian, hadiahinya di akhirat sebagai cahaya di hari kiamat......bekalkan ia sebagai syafaat pabila aku memerlukan pertolongannya , pakaikan aku mahkota yang indah di akhirat dengan berkat al-qur'an.... jadikan ia sebagai temanku di akhirat sebagaimana aku menamaninya tika aku di atas dunia...berikan ku kesempatan untuk kekal istiqamah berdampingan denganNya..

segala pengharapan ku serahkan kepadanya...

salam penghujung Ramadhan dan salam lebaran minal eidil wal faizinn~~
wallahualam..

No comments:

Post a Comment

Family

Family
cousin, ibu saudara, adik dan abang.

Mum n Dad ..

Mum n Dad ..
Hanya Dia yang Tahu betapa sayangnya saya pada mereka ^_^

Usrati Jannati.

Usrati Jannati.
Pemangkin kekuatan diri..