Wednesday, January 30, 2013

Warkah cinta buat hamba.

Bismillahirrahmanirrahim ...
Dengan nama Allah Yang maha pengasih dan Penyayang ..

Alhamdulillah, terasa kenyang sangat - sangat pada hari ini...
Dengan popcorn chicken dan nasi yang baru dibeli ........
 

Bila kita terasa benar-benar lapar, 
tiba tiba kita dianugerahkan dgn makanan. 
pastinya saat itu  terbit rasa syukur kita kpd Allah empunya Rezeki atas dunia.

Ujian juga begitu. Satu hari kita berjalan dengan begitu senang tanpa ujian. 
Pada masa itu, kita rasa dekat dah dgn Allah
tapi tak ada bukti apa apa yang menunjukkan kita ni benar2 dekat dgn allah
sebenrnya , kita tak merasa pun kedekatan hati kita dengan Allah s.w.t. 

Kita rasa hidup kita berjalan dengan sempurna.

Tiba-tiba suatu hari kita diuji Oleh Allah, baru saat itu kita ingat Allah, kita mencari Allah, kita memanggil nama nama Allah.  Baru saat itu, kita rasa kedekatan hati dengan Allah s.w.t..


Allah, aku rasa aku sangat merindukan saat saat di mana kau sangat aku perlukan.
Kau  dekat dengan hatiku...
 


Hari ini, aku melalaui kehidpan lagi. Aku melihat ragam manusia yang bermacam - macam. Aku tersenyum. Aku melihat ujian saban hari telah engkau kirimkan buatku.

Aku tersenyum lagi.

Kau selalu sangat menguji keikhlasan hatiku, kan  Ya Allah ...
(sambil bermonolog dan tersenyum sendiri ...)


Aku tersenyum lagi.

Aku redha dan aku pasrah Ya Allah. Setiap ketentuan dariMu itu adalah yang terbaik buatku.

Engkau Yang Maha tinggi hanya layak aku sanjungi. Tempat aku bersujud, tempat aku berteduh, tempat aku melabuhkan  kesedihan dan kegembiraan. Tempat aku berteman, tempat aku mencari kedamaian, tempat aku merindui kehidupan akhirat. Tempat aku bergantung dan berserah. 


aku merasakan Ya Allah .

Tiada bicara yang paling manis melainkan bicaraku yang panjang kepadaMu daripada bicara yang panjang kepada manusia.

Tiada lafaz yang paling indah melainkan lafaz aLLAH aLLAH allah yang takkan merugikan aku walau seminit pun jua..

Tiada aduan yang paling mendamaikan melainkan aduanku kepadaMu daripada aduanku kepada manusia yang tatkala mengecewakanku.


Allah, tiada apa yang aku inginkan dalam dunia ini.
Cuma aku hanya mahukan kasih sayang DariMu...
keluarga sakinah untuk kehidupanku bersamaMu ...


Andai dunia ini ditaburi oleh perhiasan yang banyak, maka kau peliharalah aku daripada memakai perhiasan-perhiasan yang menjauhkan aku dariMu...


Kau peliharalah aku .
sesungguhnya aku tahu penjagaanmu padaku tidak pernah sunyi 
tidak pernah mati ...



Ujian selalu mengajar kita untuk mengenal apa itu ikhlas ..
andai kita tak dapat menerimanya bermakna kita lebih cinta kepada selain diriNya (Allah), dan bertambah bermakna  bahawa kita ini memang lebih mencintai nafsu yang mencintakan dunia ..


sebelum membisikkan bicara yang panjang di telinga orang lain, bisikkanlah bicara yang panjang ke telinga sendiri.


astaghfirullahalazim 
astaghfirullahalazim
astaghfirullahalazim

aku mengira ngira akan anak usrahku
aku mengira ngira tentang ahli ahliku
aku mengira ngira tentang sahabat sahabiahku

adakah aku mengira ngira akan diriku
menghisab diriku
memperbetulkan niatku
mengikhlaskan niatku


Ujian yang datang ibarat roda. Berputaran , sekejap berada di atas, sekejap putaran itu di bawah, di saat kita berada di atas, kita renung sejenak, adakah  pada putaran itu, kita sedang meletakkan Allah di dalam hati kita, di saat kita berada di bawah, kita muhasabah kembali , adakah kita masih lagi meletakkan hati kita hanya untuk Allah ....


Hati yang ikhlas akan melahirkan amalan yang berpanjangan ........
Amalan yang berpanjangan membuahkan kedekatan  dan cinta kepada Allah s.w.t



Dunia hari ini:

Ada yang berkata soleh sedangkan dirinya tidak soleh
ada yang berkata tidak soleh sedangkan dirinya itu soleh
ada yang berkata alim sedangkan dirinya ujub
ada yang berkata dirinya tidak alim sedangkan dia tawadhuk
ada yang berkata dirinya cinta sedang dia tidak cinta
ada yang berkata dirinya tidak cinta sedang dia cinta 

macam - macam kehidupan pada hari ini.
Walaubagaimanapun, pedulikan tentang orang lain.
Kita perlu ada timeline kita sendiri.

Timeline kita:

CONTOH:

USIA      23      24        25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36 37  38 39 40 - MATI-
                    - NIKAH                                              -BINA SEBUAH MUSOLLA


Post-mortem DIRI:

KEKUATAN                                 KELEMAHAN
-                                            - Saya masih ada rasa iri, dengki, ujub, 
                                                bla bla bla bla


PELUANG                                   PENAMBAHBAIKAN
- hisab diri WAKTU SENDIRIAN    - jangan abai solat taubat


SKOPTUGASAN:

HAMBA-
ANAK-
KAKAK-
ADIK-
PELAJAR-
GURU-


BERMULA DAENGAN SOLAT SUBUH, AKU DAH BUAT APA. AKU ADA BUAT DOSA TAK HARI INI? AKU TIME DHUHA, AKU DHUHA TAK, AKU ZIKIR TAK LEPAS DHUHA? BLABLABLA..


KRITIK KRITIK KRITIK KRITIK KRITIK KRITIK KRITIK KRITIK

KRITIKLAH DIRI SENDIRI UNTUK MEMAJUKAN DIRI DI HADAPAN ALLAH
MINTA AMPUNAN DARI ALLAH

             ....................................................................................


TIADA ALASAN UNTUK KITA TIDAK BERSAMA ALLAH
TIADA ALASAN UNTUK KITA TIDAK MENGHISAB DIRI KITA UNTUK  KEMBALI INGAT ALLAH
TIADA ALASAN UNTUK KITA MENGIRA-NGIRA HUJUNG WAKTU KITA UNTUK  BERTEMU ALLAH
TIADA ALASAN UNTUK KITA MEMADAMKAN DOSA KITA UNTUK ALLAH


DUNIA HARI INI;

Manusia sentiasa membuat kesimpulan terhadap orang lain, bersngka-sangka dengan orang lain, tetapi jarang membuat kesimpulan terhadap diri sendiri.



 -MULAI SAAT INI, AKU AKAN HISAB DIRI AKU SEBELUM TIDUR APA KELEMAHAN AKU PADA HARI INI, KEMUDIAN AKU AKAN BANGUN SEBELUM SUBUH DAN MENGERJAKAN TAUBAT DI HADAPAN ALLAH.


CONTOH LAH ...

WALLAHUALAM .

~ syafakillah~ syukran doa orang yang memohon kesembuhan padaku.
~alhamdulillah~ walau penat aku dapat muhasabah kelemahan awal aku ...

wallahualam.









 




 

No comments:

Post a Comment

Family

Family
cousin, ibu saudara, adik dan abang.

Mum n Dad ..

Mum n Dad ..
Hanya Dia yang Tahu betapa sayangnya saya pada mereka ^_^

Usrati Jannati.

Usrati Jannati.
Pemangkin kekuatan diri..