Friday, June 3, 2011

kirimkan daku HidayahMu sebelum tiba waktuku...

as-salam..bismillahirrahmanirrhim...........

Dengan kudrat dan iradahNya, ana diberi ilham utk mencoretkan sebuh nukilan ; nukilah yang ana rasakan sebagai santapan dan suapan kepada diri ana utk menyedari hakikat kekhilafan diri sebagai abid yang sentiasa diburu dengan noda duniawi..........

bisikan doa yang sering terlafaz di bibir ana setiap kali selesai solat ketika bersendirian;;;;;

bISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM; 
Ya Allah, Tuhanku yang menciptakan aku dengan kehendakMu, dan mematikanku apabila tiba waktuku...
ampunilah segala dosaku, dosaku pd hari ini, dosa semalam, dosa kelmarin dan dosa2 terdahulu.......
ya Allah, sesungguhnya aq ini insan biasa, Ya Allah.. yg sering terjebak dgn godaan nafsu dan bisikan iblis durjana....

terkadang merasa terdiam sejenak lidahku, tiba2 lidahku menjadi kelu......mengalir air mata daripada kelopaknya....tidak tertahan olehku untuk menangis dan terus menangis dengan bebanan dosa yg ku tanggungi selama peluang usiaku 21 tahun ; Ya Allah, kau berikan aku usia 21 tahun;  tapi aku masih gagal menjalani tanggungjawabku sebagai khalifah di muka bumi ini...malunya diri di hadapanMu membuatkan lidahku terkelu untuk memohon keampunan lagi padaMu..............

sesuailah dengan jawabanMU yg kau bisikkan setiap kli kuntuman doa ku bisikkan setulus hatiku;  membuatkan aku terus menangis dan menangis...." Aku tidak pernah menolak permintaan hambaku, AKU malu utk menolak permintaan hambaKU; jangan kau khuatirkan; aku Maha pengasih dan Maha pengampun dosa....sekiranya bukan aku yang mengampunkan dosamu , pada siapa lagi engkau ingin bermohon...aku menerima hambaku yang sering bertaubat dan menyucikan dirinya demiku....."

apabila aku teringatkan separuh petikan firman itu dalam bisikan doaku; aku mengesat air mataku dan aq meneruskan doaku; namun air mata ini masih lagi ingin mengalir kerna ; Ya Allah, mengapa aku?? mengapa aku...panggilanMu pd hari ini menyelamatkanku daripada bahana kepedihan azab akhirat...walhal aku ini zalim...sering sahaja menzalimi diri sendiri....mengapa aku yang engkau pilih?? sedang aku pernah berlaku zalim padaMu...; sedang  jutaan  lgi yang di luar kau biarkan........apakah hakku untuk memiliki hidayahMu..kebesaranMu, keagunganMU membuat hati ini makin sayu dan menunduk malu dan rasa terharu....mahalnya hidayahMU, tidak mampu untuk aku bayar dengan apepun, YA Allah..........  :( :( :(

YA Allah, sebelum mataku terpejam; kau hapuskanlah dosa2 hanyut yang aku bawa di dunia ini....YA Allah, kau terimalah bekalan-bekalan yang tidak seberapa ini, YA ALLAH...aku cuba sedaya upayaku utk menampung bekalan ini di dunia, namun terkadang bekalan ini tersadai , tertumpah kerna kecuaian dan kelalaianku yg asyiq dgn panaroma fantasi dunia....YA Allah , sekiranya ajalku tidak panjang, maka kau berikanlah peluang untukku mengisi ruang dan sisa baki kehidupanku ini untuk beradu kasih sepenuhnya dgnMu, jua sebagai kelengkapan untukku pulang menghadapMu  dengan persediaan, ruang taubat dan kemuliaan....

YA ALLAH,  sebelum tiba ajalku, berilah aku kesempatan untuk memohon maghfirahMu....agar aku mudah menghadapi detik sakaratul mautku....mudah utk menempuh perjalanan azab kuburku....jangan biarkan hancur Ya ALlah, jasadku di sana kerna telahan dosa dan balasan terhdp perbuatanku di atas dunia...matikanlah aku dengan penuh kebaikan....penuh kelembutan dan maghfirahMu...walaupun ku yakini, aku seolah2 pasti akan tetap merasa bahang nerakaMu, pedihnya saat sakaratul mautku nanti....  kerna amal ibadahku belum tentu sah di sisimu.... entahkan terlompong di sini, di sana dan di mana-mana sudah aku tdk menyedarinya dan masih lagi merasa mulia... :( :"(  :"(  :"(  :"(
YA aLLAH, AKU punyai insan2 yang berada sebagai tonggak kehidupanku di muka dunia ini; mereka ialah kedua ibu bapaku, seorang abang dan seorang adik..kaum keluargaku yg begitu mngasihiku, sahabat2 seperjuanganku.........peliharalah insan2 ini YA Allah...sesungguhnya aku amat mengasihi mereka...dan aku yakini kau jua Maha menyintai mereka ini,,,  kegembiraanku adalah pabila kau gembirakan hati mereka dgn menunjukkan jalan yg benar-benar kau redhai, kesedihanku adalah apabila melihat seandainya mereka berpaling daripadaMu....

ya Allah, aku ini insan lemah, ilmu yang aku miliki tidak dapat membantu sedkitpun utk mereka...sedangkan aku ini terkdg hanyut ditelan arus dunia......hilang daripada landasan sebenar, kemudian tersadar semula dgn bimbinganMu yg amat ku harapkan...peliharalah mereka, kegembiraan mereka adalah kegembiraanku...aku ingin menatap wajah mereka di dlm jannah walau buat sementara; ku harapkan mereka kkl di dalamNya, walaupun ku hanya mampu menyinggah sbentar melihat kegembiraan mereka itu....:"(  :"(  :"(

Tuhanku, aku tidak layak untuk syurgaMu, tidak pula aku sanggup menanggung seksa nerakaMu, oleh itu, kurniakanlah ampunan kepadaku , sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa2 besar...
dosa2ku  bagaikan pepasir di lautann................dgn rahmatMU YA ALLAH, dengan rahmatMU,,,,,,,,,,......................................AMPUNILAH AKU..............................
INSAN hina lagi dhaif ini separuh buta hatinya walau terang matanya...YA Tuhan...jgn Kau menjdikan usiaku ini sia-sia sehingga nafas terakhirnya....

sampai bilakah waktu untukku...?? saat ku bertemuMu, aku khuatirkan pesrsediaan masih lagi tidak diterima..bahkan berat2nya dosa mnjdi pengiringku pabila berhadapan dgnMu....YA Allah, adakah pd malam ni . Ya Allah, waktuku?? esok, lusa..???? 

kirimkan daku hidayahMU sebelum tiba waktuku  agar dapat aku lengkapi persiapan  utk bertemu dgnMU.....
aku memang ciptaanMu, aku telah didatangkan ke dunia, dan sampai suatu saat nanti, aku pasti meninggalkan dunia ini dengan kenangan masa silamku,,agar aku tidak menyesali perbuatan pd zaman silamku nanti  :"(  :"(  :"(

renungi kematian itu tidak mengenal siapa, usia muda atau tua; beriman mahupon tidak beriman, pabila ketetapan Allah itu sampai pada waktunya, tiada siapa yang dapat menyangkal daripada kehendaknya,,, 

Astaghfirullahal azim...33x  ...... ingtlah drimu begitu berharga :) 
bersihkan hati, sucikan nurani, hadapilah kenyataan ..
kerna kenyataan ini benar2 pasti..

tulus dari sanubari;
asyiqazhad@kembalimenginsafi diri@yumy2.com 

wassalam...

1 comment:

  1. ASSALAM...AMIN ..YA ROBB..AMIN ..YA ROBB...AMIN YA ROBBAL 'ALAMIN.SEMOGA REDHO ALLAH MENGIRINGI SETIAP AMAL..

    ReplyDelete

Family

Family
cousin, ibu saudara, adik dan abang.

Mum n Dad ..

Mum n Dad ..
Hanya Dia yang Tahu betapa sayangnya saya pada mereka ^_^

Usrati Jannati.

Usrati Jannati.
Pemangkin kekuatan diri..